Alltid när en skriver om sexköp så finns det någon snubbe som kommer och pratar om att han minsann känner en lycklig prostituerad, som har valt det helt själv. Det bisarra i att använda detta som ett argument för prostitution är många.
Om vi jämför med barnarbete. Det är som att någon skulle komma och säga att barnarbete är bra eftersom någon känner ett lyckligt barn som arbetar. Se där! Det barnet är lyckligt och arbetar. Det måste betyda att barnarbete inte är dåligt. Kolla, barnet skrattar!!!!
Dessutom, fortsätter idioten. Barnet valde att arbeta själv. Vi tvingade inte barnet till att sy kläder till minimipriser, alltså har barnet inget att säga till om. Barnet har valt. Vad hade barnet annars kunna välja? Utanförskap, fattigdom, misär? Klart man väljer att slava som barn! Hellre sy kläder än att ligga i rännstenen!
Ser ni vad jag menar här? Det finns kanske en lycklig hora någonstans. Hon som valt det heeeeelt själv, oberoende av strukturer, samhällssystem osv. Men förutom den här enda lyckliga horan ser vi en industri som exploaterar och utnyttjar kvinnor. Den sysslar med människohandel och trafficking. Kvinnorna blir utsatta för misshandel, mord, våldtäkter (varje samlag mot pengar är förresten en våldtäkt IMO). Nio av tio kvinnor som är prostituerade skulle valt ett annat arbete, om valet fanns.
MEN HON HAR INGET VAL. HON ÄR INTE LYCKLIG. Det är inte ”kvinnlig frigörelse” att sälja sin kropp mot pengar. Kvinnlig frigörelse hade varit att få ha sex med vem man vill, när som helst, se ut hur som helst utan att bli kallad för slampa. Kvinnlig frigörelse hade varit när de män som våldtog kvinnorna också blev dömda för sitt brott utan att skulden lades på kvinnorna själva. Verklig kvinnlig frigörelse når vi när INGA våldtäkter och INGA sexköp sker.
Läs gärna Ung Vänsterns brev till sexköparen.
Jag blir också arg på all denna okunskap och vidriga människosyn. Såg programmet på Play idag och en blir deprimerad för mindre. Blev faktiskt också besviken på att de inte tog i mer, att förtydliga att det faktiskt är våldtäkt det handlar om och usel kvinnosyn mer än ett ”brott” att köperunka.
Dessutom visades Kapp-Ahls reklamfilm för Fifty Shades of Grey-underkläderna i reklampausen… *Kräks*
(Skrev om det idag: http://calleism.wordpress.com/2013/11/05/amenvafan-kapp-ahl/)
Det är så synd också att man hittar så många lyckliga horor i populärkultur, tänkte direkt på Quinn i ‘How I met your mother’ vilket förstärker folks bild av att det skulle vara normalt för kvinnor att njuta av att bli köpta av män.
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/UnproblematicProstitution <— Bra text ^^
Förstår inte riktigt behovet av att hävda att det inte finns en enda lycklig prostituerad. Det vet vi ju faktiskt inte. Grejen är väl snarare att det inte spelar någon roll om det finns en del lycklig prostituerade, eftersom de flesta prostituerade inte trivs med det, och problemen med prostitution kvarstår oavsett. Eller?
Håller med!
Det är väl skitsamma om det finns lyckliga horor. Tyvärr måste deras lycka offras för att alla vi andra ska få ett bättre samhälle. Säkert kan de hitta andra sätt att bli lyckliga på.
Har jobbat inom sexindustrin (telefonsex och posering) och har aldrig, aldrig, aldrig träffat en lycklig hora. Säkert finns de, men deras lycka väger ärligt talat ingenting mot den misär, förnedring, sexism och misogyni som branschen genererar.
1, Varför jämför du med barnarbete? Kvinnor är inga barn. Barn har svårt för att själva ta beslut då de har liten erfarenhet av världen och inte är fullt utvecklade. Prostitution av barn är alltid fel och det finns heller ingen mainstream debatt om att det skulle vara okej.
2, Trafficking och prostitution är skilda fenomen, precis som att slavarbete är fruktansvärt emedan ett vanligt bra avlönat butiksarbete inte är det. Trafficking är alltid fel och vi bör göra allt för att bekämpa det, men vanlig frivillig prostitution behöver inte vara något fel. Givetvis kan saker gå fel i jobbet, men det kan det i många jobb som nästan ingen ser några problem med. Vi vet att arbetsförhållanden i U-länder i många fall är så grymma att jag inte finner några ord för det, men varför är det värre att sälja sin kropp än att slita ut sig i en fabrik? Det är det egentligen inte, förutom att kvinnor som har mycket sex ses ner på - och det är den synen vi bör förändra.
3, Man köper en tjänst, man köper inte kvinnan. Om du köper en massage eller en ansiktsbehandling eller tjänsten att någon städar ditt hus så köper du tjänsten, inte personen som gör det. Män som ser det som att de köper kvinnan är rent ut sagt svin - Men återigen, här är det synen på kvinnor som är problemet.
Prostitution är på många vis hemskt, men inte för att yrket är förkastligt i sig, utanför att den allmänna kvinnosynen behöver förändras, man kommer ingen vart i debatten genom att se det såhär svart-vitt.
Tycker det är vidrigt och moraliskt fel. En städerska använder sin kropp för jobbet ja, men för att i sin tur styra dammsugaren. En prostituerad använder sin kropp i jobbet, punkt. Det går inte att jämföra. En massörska använder sina händer för att massera din kropp, men hon i sin tur blir inte utnyttjad tillbaka.
På vilket sätt blir massörskan inte utnyttjad tillbaka, för att större delen av kroppen som snippan inte används? Vart går gränsen, hur fortsätter resonemanget?
Är avrunkningar ok att sälja? Då använder man bara händerna, precis som vid en massage.
Man använder även händer när man serverar mat, hjälper folk att prova kläder, jobbar inom vården och alla andra serviceyrken.
Som Jenny skriver.
Plus: Jag jämför inte barn med vuxna. Jag jämför förtryck med förtryck. Jag kan ta ett annat exempel med vuxna så blir det kanske tydligare. Så, t.ex. den tidigare slavhandeln med svarta. Man hittar en lycklig slav, alltså är slavhandeln något bra. På den nivån ligger prostitutionsdebatten idag.
Det som jag förstod Elin syftade på i en teoretiskt värld.
Där man får göra vad man vill med sin kropp, om man vill jobba som städare så ska man ha möjlighet till det, om man vill jobba som prostituerad så ska man ha möjlighet att göra det, vem är du att säga att jag inte ska få göra det?
Och att jämföra denna teoretiska värld som ännu inte finns idag, är det väldigt konstig att jämföra med slaveri???, där slavar inte hade något att säga till om de ville vara detta. Förtryck är aldrig bra.
Men om man själv vill vara prostituerad varför skulle man inte få det?
För att du och andra tycker att man inte ska få vara det?, väldigt konstigt tycker jag.
Det blir ju väldigt vanskligt att jämföra prostitution med massage och andra kroppsarbeten. Hur motiverar du det? Jag håller med Jenny här, helt och hållet
Förklara istället hur Red Line District går runt. Där finns det 1000-tals horor varje dag som jobbar och tiofaldigt många fler som står i kö för att få prostituera i skyltfönsterna. Studenter, rika som fattiga, män som kvinnor. Om en kvinna/man anser att 1000kr för 30min sexuellt arbete är värt det så låt dem, det är deras val och ingen tvingar dem. Där ser många det som en välbetald tjänst åt en annan människa.
Jag reserverar denna kommentar till att handla endast om Red Line District i Holland.
I dunno man. Måste vara krävande att vara prostituerad, men samtidigt kan jag hålla med andra här om att det är en tjänst. En intim sådan, visst, men ändå just det. De tar ingenting från en, lika lite som någon tar ens oskuld. Samtidigt har jag aldrig personligen träffat en lycklig prostituerad så jag kanske inte kan uttala mig om saken, men jag har läst intervjuer och dyl. med lyxhoror som säger att deras liv är fab.
Ja, undrar varför man aldrig intervjuar en utsatt, våldtagen, trafficking-kvinna??? JAG VET INTE.
Och om det nu är en ”intim tjänst”, varför säljs inte de tjänsterna mellan alla människor. Kvinna till man, man till kvinna, alla kön till alla kön? Varför köper män utsatta kvinnor? Ser du några strukturer, månne?
Det finns män som prostituerar sig samt att det finns kvinnor som köper sex. Om du på riktigt är intresserad av att ta reda på mer så finns det gått om dokumentärer om rika kvinnor som åker till fattiga länder så som Jamaica och köper män. Jag menar inte att det inte finns problem med prostitution men något självkritiskt får du nog vara.
Är du verkligen så här okunnig? Det är fler män än kvinnor som prostituerar sig i Sverige, och de säljer sex till både män och kvinnor, och så har det varit länge - men ingen bryr sig, för det passar inte in i bilden av patriarkatet, där män bara kan vara förövare.
2005 - http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-pojkar-an-flickor-saljer-sex_435659.svd
2007 - http://www.sydsvenskan.se/malmo/fler-man-an-kvinnor-saljer-sig/
2012 - http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/fler-unga-man-an-kvinnor-saljer-sex-i-dag/
2013 - http://www.faktum.se/2013/05/mannen-pa-gatan-2/
http://genusnytt.wordpress.com/2011/04/05/myndigheterna-struntar-i-manliga-prostituerade/
Jag är medveten om att många män säljer sig. Dock fortfarande män som köper.
Håller med Elin - speciellt på punkt ett. Genom att jämföra vuxna kvinnors sexarbete med barnarbete så känns det som om du tar ifrån sexarbetare deras röst och deras ‘ agency’. Självklart finns det orsaker bakom de val vi gör, men jag tycker ändå att vi måste respektera att flera sexarbetare faktiskt upplever att de har fattat ett eget beslut. Det betyder självklart inte att vi inte kan tackla de underliggande problemen (eg fattigdom) - det måste vi göra - men jag tror att vi kan göra det på samma gång som vi respekterar sexarbetare och deras (iallfall sjävlupplevda) val. Men jag håller med dig på din slutpunkt - målet är självklart en värld utan våldtäkter och sexköp. Viktigt att vårt arbete för att komma dit är baserat på bevis och inte bara ideologi…
Intressanta artiklar:
(Antar att du har tillgång till journaler på universitet, annars kan jag maila pdfs):
http://www.bmj.com/content/332/7535/245.1
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13691058.2010.517324#.UnlJrZR5PkQ
http://www.nswp.org/resource/un-womens-note-sex-work-sexual-exploitation-and-trafficking
http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/nov/01/sex-workers-hands-off-my-whore-france-prostitutes?INTCMP=ILCNETTXT3487
Jag tänker också kring detta att, den lyckliga horan, är oftast någon som är ”lyxprostituerad”. Någon som har ”råd” att välja sina kunder och det är ju knappast den generella prostituerades situation. Att ta upp såna små aspekter känns bara löjligt i samanhanget
Alltså, jag tänker såhär. Det finns säkert nån tjej som är jävligt nöjd med att sälja sex och som mår bättre av att göra det än att inte göra det. MEN DETTA ÄR INTE ETT ARGUMENT FÖR ATT PROSTITUTION ÄR BRA! Vad några få enskilda individer känner är liksom inte relevant öht när det gäller debatt om strukturella företeelser, i det här fallet sexköp.
Jag var tveksam till behållandet av sexköpslagen förut (då jag pratat med representanter från b.la Rose Alliance som jobbar för sexarbetares rättigheter, och de tyckte den ska hävas för att öka sexarbetarnas trygghet) tills jag gjorde ett besök på prostitutionsenheten i Stockholm samt gick på ett föredrag om senaste forskningen inom området. Där framkom att majoriteten av alla kvinnor (och män) som sålde sex mådde otroligt dåligt. Dessutom underlättar legalisering av sexköp för sexuell trafficking.
Jag tror dock inte på att måla ut sexköpare som monster. För (likt våldtäksmän) är dom vanliga, älskvärda män. Med skev kvinnosyn. Det kan vara din granne, bror eller kompis. Att säga att det är ondskefullt att köpa sex och utmåla alla som gör det till vedervärdiga icke-människor kommer bara att leda till att vanliga män som köper sex skjuter problemet ifrån sig. Då blir det förvarsmekanismen ”nämen jag är inte ond jag köper bara från lyckliga horor” för ingen vill bli kallad omänsklig. Vi ska kritisera det, men på ett annat sätt (menar nu inte att du gjort så Michaela, men sett många andra uttrycka sig så).
http://vetenskapsgrund.wordpress.com/2013/03/10/argument-emot-prostitution/
Studier talar sitt tydliga språk (se inlägget för noggranna källhänvisningar): Det verkar inte spela så stor roll huruvida prostitutionen är laglig eller inte – effekten på utövaren är lika fruktansvärd oavsett. Siffrorna talar för sig själva. Det är människor med våld, trauman och övergrepp i bakgrunden, ofta som barn, vilka arbetar med prostitution. Prostituerade uppvisar en enorm överrepresentation av psykiska sjukdomar och dissociativa personlighetsdrag. Många prostituerade blir i sitt arbete utsatta för våldtäkter, övergrepp och misshandel. De börjar inte prostituera sig för att finansiera sitt drogmissbruk – de börjar knarka för att klara av att fortsätta sälja sin kropp. Många börjar prostituera sig redan som barn och unga vuxna. Närapå hundra procent stänger av sig så fullständigt under sexakten att de inte kan hitta sina sexuella känslor tillsammans med sin partner och deras sexliv blir därmed förstört. Jag tror att vi lugnt kan hålla med om att “myten om den lyckliga horan” är just en myt. Nu har vi dessutom, i och med utredningen av sexköpslagen, svart på vitt att både prostitution och trafficking minskar vid ett förbud.
Rätten till frihet är en helig ko bland liberaler, i många fall med all rätt. Men rätten att köpa sex kan aldrig vara större än rätten till människovärde för de människor som direkt eller indirekt tvingas in i prostitution.
Intressant att ”Robin” skriver sätta upp ett regelverk så att de UTNYTTJADE får bra villkor. Freudian slip?
Jag har aldrig förnekat att en överväldigande majoritet av dessa kvinnor är utnyttjade och används som slavar. Min mening skiljer sig bara i att jag tror att en legalisering och reglering är lösningen medan Michaela är av en annan åsikt.
http://debatt.svt.se/2013/11/05/slapp-det-sociala-stigmat-legalisera-sexkop-nu/
Jag undrar om de som propagerar för en legalisering, statliga bordeller och facklig uppslutning också skulle kunna tänka sig att skicka dit sina barn på PRAO? Det är ju bara ett jobb som alla andra?
Jag förstår inte riktigt poängen i att likställa vuxna kvinnor med barn. Barn har inte själv utvecklat sin egen sexualitet och är således inte trygg i sig själv på ett sätt som gör att det vore lämpligt för dem att praoa på en bordell. En av punkterna i min version av regleringen vore minimi-ålder på t.ex. 25 år.
Om du menade vuxna barn så hoppas jag att du låter dem bestämma över sina liv själva. Din tanke låter skrämmande likt hur föräldrar resonerade över homo-äktenskap för bara ett litet tag sedan. Låt inte din moral stå i vägen för andras liv.
”Jag undrar om de som propagerar för homo-äktenskap och lika rättigheter för alla också skulle kunna tänka sig sina barn gifta med personer av samma kön, alltså FLATOR och BÖGAR? De är ju människor som alla andra?”
Min moral säger att det inte är ok att utnyttja andra, oavsett anledning (Vilket homo-äktenskap INTE gör). Den moralen står inte på något sätt i vägen för någon annans liv, förutom de som inte har någon moral.
Gymnasiet har PRAO. Kanske även Arbetsförmedlingen kan förse bordellerna med arbetskraft? Tänk dig ett företag som startar bordell i sann Fas 3-anda - vilken affärsidé!
Nej, du behöver inte svara. Jag vill inte diskutera med dig.
Finns en hel del jobb i sverige som inte skulle vara lämpliga att skicka barn på PRAO. så där föll det argumentet.
Ja precis. Jag har redan läst om ett fall där en kvinna i Tyskland nekades a-kassa för att hon vägrade ta ett jobb som prostituerad. Kvinnan var 50+ vad jag minns så ålder är inget skydd.
För detta är den yttersta konsekvensen av att legalisera sexköp. Om det blir ett ‘jobb som alla andra’ så kommer du själv eller någon närstående själv av ekonomiska skäl att kunna fråntas a-kassa och tvingas prostituera dig om du inte lyckas hitta något annat jobb. Med ökande klyftor och arbetslöshet är detta knappast någon banal fråga. Definitivt en klassfråga.
Man måste alltså ställa rätten att välja mot rätten att välja bort.
All som tror att prostitution är bra borde läsa om nätverket pris, prostituerades revasnch i samhället
http://www.nätverketpris.se/
De är inte lika aktiva som rose alliance men de har fan mkt mer att säga
Alltså Robin, jag tror jag förstår lite vad du menat i din krönika. I en idealisk värld så skulle det väl inte vara nåt problem att vissa människor valde att sälja sex. Att det var som en helt vanlig tjänst bara. Men vi kan inte bortse från att forskning visar att så många sexsäljare mår dåligt (inte enbart pga stigmat) och på att en legalisering ökar trafficking. Det går inte att lyfta ur prostitution ur en större samhällskontext. Det går inte att ha ett individperspektiv.
Däremot håller jag med dig om att det är problematiskt att stigmatisera de som säljer sex, och det vill jag gärna motverka. På samma sätt som jag tror att det är skadligt att kvinnor utseendefixar så mycket (sminkar, rakar, bantar, opererar) och jag vill analysera det och kritisera STRUKTUREN, men inte dom individer som faktiskt gör detta. Sexsäljare behöver liksom inte vara viljelösa offer, men konsekvenserna av sexhandel i stort blir ändå dåliga.
Bara en sak till:
HUR HUR HUR kan någon tycka att det är ok att betala för att få runka av sig i någon annans kropp? Oavsett om den gör det ”frivilligt” eller ej? Det är bara så jävla stört! Snacka om vidrig människosyn. (Eller djursyn, för den delen, för i Danmark finns det djurbordeller.)
Flytta fokus från de som prostituerar sig till köperunkarna i stället. Det är där vi behöver jobba - med deras människosyn.
Tack för dina kommentarer Calle. Håller med dig.
Tack, det värmde. Jag blev väldigt irriterad på Robin där ett tag!
Bra inlägg! Ordet köperunka är så klockrent - det är ju det man gör, för man har ju inte sex tillsammans med någon som vill detsamma. Skönt att få läsa så många synpunkter så man kan argumentera i framtiden.
Feministisk pepp!!! :)
Det är väldigt många människor som är missnöjda med sitt jobb och enbart gör det för pengar.
Också intressant att du jämför prostituerade med barn, tycker det tyder på att det är just du som har en något skev kvinnosyn och tror att alla kvinnor (och män också för den delen) är för dumma i huvudet för att själva kunna bestämma över vad de vill göra med sin egen kropp. Vad föreslår du? Ska vi omyndigförklara dem?
Det finns väldigt många problem med prostitution, men det allra flesta har inte att göra med själva akten i sig utan har och göra med andra risker som faller under andra lagar och självklart måste bekämpas, t.ex. trafficking(slaveri), våldsamma kunder(misshandel), könssjukdomar mm. Jag tror inte att den bästa lösningen för detta är en nolltolerans mot prostitution, snarare tvärtom. Prostitution måste precis som stora delar av porrbranschen redan gjort komma ur skymundan, bort från smutsiga källare och elaka hallickar!
Alla har väldigt olika syn på sex och bara för att just du eller t.om majoriteten aldrig skulle tänka sig att prostituera sig ska inte det dikterar vad de som faktiskt kan tänka sig det får eller inte får göra med sin egen kropp! Jag skulle t.ex. inte se det som förnedrande alls om någon stackars ensam tant betalade mig några hundringar (definitivt inte några tusen) för lite sexuellt umgänge.
Känns nästan som feministrörelsen försöker ta kyrkans plats när det gäller att smutskasta och skambelägga människor och deras sexualitet!!
1) bara för att en person en gång frivilligt har sålt sex och sedan mer eller mindre blivit fast i den branschen betyder inte automatiskt att den fortfarande gör det frivilligt
2) vad bra att du kan tänka dig att sälja sex, men du talar inte för alla kvinnor bara för det
3) smutskasta och skambelägga människor deras sexualitet? sen när blev det en sexualitet att köpa en kropp?
1. Ännu en gång, detta gäller alla jobb, inte bara prostitution. Om dessutom prostitution skedde kontrollerat och ur skymundan skulle prostituerade få mer trygghet, inte behöva söka sig till hallickar och ha kontroll över när de vill säga upp sig som på vilket annat arbete som helst.
2. Nej, precis det som är poängen. Det gör inte du eller någon annan här heller, allt är individuellt.
3. Man köper inte någons kropp, man köper en tjänst, precis som du betalar för massage, en hemhjälp, städare mm. Ni skambelägger prostituerade och ser det som de gör som något smutsigt. Ni ser på alla prostituerade enbart som korkade offer som inte klarar av att göra egna val och inte kan tala för sig själva, man kan inte ens ha med en riktig prostituerad i debatten eftersom att de inte kan vara öppna med sitt yrke. .
Bara för att du inte delar en lycklig prostituerads syn på arbetet, behöver du inte döma. Då blir du bara ytterligare en kvinna som förtrycker kvinnor, i det här fallet med ursäkten att de inte är ”frigjorda” nog :P
http://efukt.com/21129_The_Biggest_Whore_In_History.html hon verkar ganska lycklig
Jag är själv kvinna och upplever att du verkligen trycker ner folk som inte passar DIN feministiska mall. Varför gör du så? Det är oerhört osmakligt och ger verkligen inte feminism en bättre bild. Vem är du att sitta och döma ut ALLA kvinnor som har valt att prostituera sig. Att sexköp skulle vara lagligt är inte samma sak som att legalisera trafficking. Blir lite ledsen av att läsa när folk dömer andra människor, särskilt feminister som ska verka för jämlikhet och allas lika värde.
Om jag kunde och hade haft möjligheten hade jag helt frivilligt börjat sälja min kropp för pengar. Herregud, förstår du hur lätt det hade varit?! Och vrf inte utnyttja de tillgångar man har? Men… nu har vi ju vissa mallar här i Svergie som gör det lite svårt. Att du nu, som kallar dig feminist dömmer ut mig för att jag vill utnyttja mina tillgångar för att jag vet att jag kan… patetisk jävla feminist skulle jag kalla dig.
Jag blir så frustrerat ledsen när jag ser det här inlägget. Hur du kan generalisera och moralisera och se på alla dessa kvinnor som offer för en samhällstruktur. Det finns kvinnor som ofrivilligt säljer sex, de finns kvinnor som tvingas att sälja sex men det finns också kvinnor som frivilligt säljer sex och tycker om att göra det. Precis som det finns män som frivilligt säljer sex och trivs med det (det är ett mycket stort antal män men dessa pratar man sällan om). Hur kan du som individ tala om för en kvinna som faktiskt VILL sälja sex för att hon GILLAR det, att hon inte alls tycker om det och att hon är ett offer för en struktur. Hur kan DU veta bättre än HON själv om HENNES liv, om HENNES handlingar, vad som påverkar HENNE negativt och positivt? Det är att se ner på henne som människa, se ner på hennes förmåga att fatta beslut som är bra för hennes liv. Det är att vilja ta makten över hennes liv och anse sig faktiskt ha rätten att göra det. För du tror dig veta bättre än henne.
Människor är olika. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sälja sex för jag skulle inte trivas med att göra det. Inte du heller att döma av detta inlägg. Men människor är olika. Och för att ett samhälle ska fungera väl för alla måste vi lära oss att respektera olikheter, vi måste förstå att vad som är rätt för dig inte måste vara rätt för mig. Vi måste lära oss att respektera minoriteter, och påstår vi oss respektera minoriteter så påstår vi oss respektera individen och dennes val att leva sitt liv som den vill. Utifrån dennes moral och åsikter - så länge det inte skadar någon annan.
Jag önskar att du, precis som konservativa homofober i USA borde tänka till och inse att visst, homosexualtitet är kanske inget de själva kan associera sig med, men bara för att de inte förstår sig på det, så måste de förstå att människor är olika och respektera detta faktum. Det är just därför det är okej att ha olika religion, olika åsikter, olika sexuell läggning och olika favoritmaträtter. För att ingen vet bättre om någon annan än vad denne vet om sig själv. Så förneka inte sexsäljares sanning. För att deras sanning är sant för dem, oavsett hur du vill moralisera över deras liv och försöka förneka dem den.
Det finns de som säljer sex ofrivilligt, och dessa måste vi göra allt för att hjälpa, men hur mycket du än önskar att det inte var sant så finns det faktiskt de som trivs med att sälja sex, män som kvinnor. Precis som att det alltid kommer att finnas par av samma kön som blir kära, hur mycket de konservativa homofoberna i USA än önskar att det inte var sant och fortsätter förneka dem deras sanning.
ps: titta gärna in rosealliance.se, så får se synen från sexarbetarnas sida.
Det är precis som med slöjgrejen. Klart det inte är något man väljer själv, indoktrinering är det.
Precis som det här med homosexuella. Klart de inte föds till det, klart de inte är kära på riktigt, klart det är hittepå. INTE. Din moral är inte alla andras moral. Visst är det helt okej att tycka så, att tycka att slöja är fel och att sexarbete är fel - men det har gått över gränsen när en vill förbjuda det. När en vill överföra sin moral på andra och TVINGA de att leva efter ENS EGEN moral.
Och allt är indoktrinering, min vän. Allt. Precis som de i Saudiarabien tycker det är fel att kvinnor ska få köra bil som att de i Sverige tycker det är fel att sälja sexuella tjänster. Samhället skapar normer och en moral de flesta lever efter. Men det innebär inte nödvändigtvis att dessa normer och denna moral är rätt. Allt är subjektivt.
Och ps, det finns en anledning till att Amnesty vill jobba för att legalisera sexarbete. De arbetar för mänskliga rättigheter, och precis som det i Uganda inte ska vara förbjudet att vara homosexuell, ska det inte vara förbjudet att utföra aborter i Pakistan och inte heller att sälja sex i Sverige. Det är vår mänskliga rättighet att bli kär i vem vi vill och att att arbeta med vad vi vill, så länge det inte skadar någon annan. Kan vi bara komma överens om det? Att inte se ner på andra individer bara för att de gör livsval vi själv inte skulle göra? Vi är alla olika och vi måste respektera dessa olikheter.
Jag ser absolut inget fel i att sälja sexuella tjänster. Köpa däremot.
Har du gått miste om alla de negativa strukturer som finns angående sexbranschen?
Självklart är sexköp i dagens samhälle moraliskt fel eftersom som man riskerar att bidra till denna sjuka mansdominering i samhället. Sedan går inte Sverige att jämföras med Uganda/Pakistan!
Känns som du har skymt undan ögonen för de otroligt negativa effekterna som finns av sexköp och bara sett de ytterst tunna, som jag inte ens tror existerar, goda effekterna av sexköp.
Tycker du ska analysera dessa reaktioner emot sexköp mera!
Vi har ju faktiskt en sexköpslag som gör precis det Spunk säger. Det är alltså inte kriminellt att sälja sex. Problemet ligger i att avkriminalisera sexKÖP och därmed likställa prostitution med vilket yrke som helst. Vad händer då?
Jo, det skydd som finns i dag där du inte kan nekas a-kassa och socialbidrag för att du vägrar ta ett jobb som prostituerad riskerar att försvinna. Med ett Europa i ekonomisk kris och ökande klyftor krävs det väl knappast ett geni för att räkna ut vilka konsekvenser detta kan få för kvinnors liv och trygghet.
Jag vill då inte leva i ett samhälle där jag på allvar tvingas leva med hotet att tvingas prostituera mig om jag blir arbetslös. Där det kommer att vara helt lagligt och normalt att människor som har pengar utnyttjar fattiga människor för sex.
Problemet med det (ny)liberala synsättet är att man inte anser ekonomiskt tvång vara verkligt tvång. Då faller en stor del av verkligheten bort tyvärr.
Reagerar på att ämnet är så känsligt att man nästan inte törs ha en åsikt. Ni skriver att de prostituerade inte har något val. Samtidigt vill ni ha bort alla sexköpare. Vad händer då med de prostituerade som inte har något val? Dör dom då?
Nej det gör de självklart inte. De kommer då att göra något annat. Då har de alltså ett val. Ett val de givetvis även kan utnyttja nu direkt. Även när en efterfrågan på sex finns.
bra inlägg, Michaela !! och grattis till en bra diskussion på det (bortsett från några onödiga personangrepp då) Det fick mig att tänka till flera gånger om, jag var flera gånger påväg att skriva en kommentar men så dök den upp i diskussionen, ibland med källhänvisning dessutom brabrabra! Jag tror att jag själv aldrig kommer att varken sälja eller köpa sex, inte så länge den branchen serut som den gör. däremot tycker jag att det inte är något som ska vara olagligt. det har funnits sålänge som det har funnits människor (det sägs vara mänsklighetens äldsta yrke, för både män och kvinnor http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_in_ancient_Greece#Male_prostitution) så det känns naivt å tro att ett förbud skulle kunna påverka. då tror jag mer på att acceptera att det är där och tvätta bort smutsen från ”hora” ”gigolo” och ”torsk”, då finns en möjlighet att göra något åt det förtryck och utnyttjande som verkar gå hand i hand med prostitution.
för ska jag invända om något i ditt inlägg så är det detta
- prostitution och förtryck är inte nödvändigtvis samma sak.
att ta förgivet att det är något fel på en människa som säljer sin kropp för pengar däremot…
keep the inläggs coming!
Hur kan det faktum att det finns människor som vill prostituera sig ursäkta prostitutonen av alla de som inte vill? Det handlar inte om sex, det handlar om pengar, exploatering och människors ekonomiska förutsättningar. Att människor även ‘väljer’ att slavjobba i fabriker är väl ingen ursäkt - snarare en annan aspekt av samma problem.
Att kunna välja att bli prostituerad är ett totalt meningslöst val i en värld där inte alla som inte vill kan välja att inte vara det. Lyxproblem! Det finns ingen lag som hindrar någon person att ha sex med vem den vill, så länge båda är vuxna och det är ömsesidigt. Om den ena inte vill och dessutom har det tillräckligt bra ekonomiskt för att kunna säga nej så kan det givetvis uppstå hinder för den andra. Jag skulle vilja påstå att en av anledningarna till att så många tycker att det är rätt ok med ekonomiska klyftor och förtryck är att det är just detta som säkrar tillgången på köpsex runt om i världen.
Att anklaga Michaela för att skambelägga kvinnors sexualitet är ett stolpskott av episka dimensioner. Att tvingas sälja sin kroppp av ekonomiska skäl och därmed utsättas för risken att få både fysiska och psykiska men är väl knappast något som bidrar till kvinnors sexuella njutning eller möjlighet att fritt och tryggt utöva sin sexualitet på egna villkor och efter egna förutsättningar?
Det är verkligen inte någon glad nyhet eller något slags slag för jämställdheten att även män säljer sig idag. Snarare ett tecken på att många har fått det svårare ekonomiskt.
http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=516
Korrektion av tidigare inlägg:
”Sedan var det uppenbarligen så att kvinnan, som artikeln i Telegraph handlade om, faktiskt hade anvisats ett arbete i en bar på en bordell. Så långt var historien korrekt. Däremot hade hon inte direkt erbjudits arbete som prostituerad av arbetsförmedlingen och inte heller riskerade just hon att mista arbetslöshetsersättning eftersom hon inte hade kvalificerat sig för sådan. ”
Men om hon hade kvalificerat sig? Det finns tydligrn inga jurdiskt tekniska hinder för en arbetsförmedlare att neka en kvinna i Tyskland a-kasseersättning om hon vägrar ta jobb som prostituerad. Att det inte händer beror istället på att enskilda arbetsförmedlare av egen vilja valt att inte göra det:
”som lagen ser ut är alla skyldiga att ta anvisade arbeten, om de är arbetslösa och uppbär arbetslöshetsersättning och lagen säger ingenting om att det är förbjudet att skicka arbetslösa kvinnor till sexarbeten av olika slag.”
och:
”Och allt detta var det ju intressant att ta del av. Vad det handlar om är riskerna för att man kommer till den punkt där man börjar anse att kvinnor måste ta sådana här arbeten om de är arbetslösa, en tanke som jag uttryckte som en absurd men logisk konsekvens av legalisering av prostitution på denna blogg redan för något år sedan, och utan att veta att man fört den här diskussionen i Tyskland. Att tvinga arbetslösa kvinnor att arbeta som prostituerade är nämligen den logiska konsekvensen av att man anser att det inte är något fel att arbeta som sådan, att prostitution är ett yrke som vilket annat sådant som helst. Och om man anser att ingen ska tvingas arbeta som prostituerad och att ingen som vägrar kan bli bestraffad med indraget arbetslöshetsunderstöd, ja då jämställer man inte prostitution med andra arbeten. Att man ser prostitution som vilket arbete som helst är ett viktigt argument för många av legaliseringsförespråkarnas för att legalisera prostitution. ”
(ironi följer) Däremot är antagligen efterfrågan på män till bordeller (speciellt män som inte ser ut som fotomodeller) inte särskilt höga. Därför kan du om du är man och måttligt attraktiv tryggt fortsätta stödja full legalisering av prostitutionen eftersom det istället är du som kommer att få tillgång till att köpa sex. Vem vet, kanske du till och med kan köpa den där snobbiga granntjejen som nobbat dig gång på gång? Hon blev ju arbetslös för ett tag sen…
Tack verkligen för ditt blogginlägg. Jag blir så rörd. Jag har själv prostituerat mig, fick PTSD, fortsatte prostituera mig, och har nu slutat. Men det här med skuldbeläggningen som jag jämt har fått på mig av samhället har gjort det så svårt att bli frisk igen. För överallt så känns det som att man skrattar åt, hånar och trycker ner prostituerade, istället för köparna. Här känns det verkligen som att feminismen har hjälpt mig, det är som att feminismen har varit min enda vän, den enda som har stått på min sida. För det är inte lätt att intala sig själv att det inte är mitt fel, när jag ständigt får det intryckt i ansiktet av samhället. Jag grät när du skrev att du ser samlag mot pengar som våldtäkt, för det är precis så det känns. Men ingen verkar förstå det. Så jag blir så glad av att det känns som att du är ”på min sida”. Jag har också blivit våldtagen ”i lagens namn” medan jag prostituerat mig, men efteråt har det känts likadant som när jag sålt mig mot sex. Lika smutsig, äcklig och värdelös.
Jag vet inte vad jag ville säga med inlägget, annat än TACK. Jag är så otroligt tacksam för att det finns människor som inte ser ner på människor som prostituerat mig. Tack verkligen. Och TACK feminismen som finns där, när ingen annan gör det.
Fortsätt vara så bra som du är <3
[…] Trafficking, prostitution. Hänger ihop med surrogatmödraskap på så vis att det är handel med människors kroppar. Även transpersoner är en utsatt grupp inom trafficking och prostitution. Här måste man reglera […]