Det är mig och mina vänner de hatar

I går blev Front National största parti i Frankrikes EU-val. Front National vill t.ex. avlöna kvinnor som inte arbetar, förbjuda abort, stoppa utomeuropeisk invandring och införa dödsstraff. När de fick 25 % av rösterna i Frankrike jublade (läs igen: JUBLADE) Sverigedemokraterna, som själva norpade nästan 10 % av svenska rösterna. 2009 fick Front National 6 % av rösterna, fem år senare röstar var fjärde person på dem. I Grekland fick nazistiska partiet Gyllene Gryning 9 %, Tyskland skickar 1 mandat från nazistiska partiet NPD, rasisterna bakom Danskt Folkeparti blir Danmarks största parti.

Högerextrema partier för en politik som starkt inskränker mänskliga rättigheter och allas lika värde. För dem är inte alla lika, de hatar alla som inte är som dem. Det är mig och mina vänner de hatar. Kvinnorna, HBTQI-personerna, de rasifierade. Vi är grupper som på ett direkt sätt lider av att högerextrem politik förs, då de inskränker våra rättigheter. Rätten till våra egna kroppar och våra egna liv.

Sverigedemokraterna för också en sådan politik, men det visste ni ju redan. SD vill införa sambeskattning, som i grunden innebär att det kan vara ekonomiskt gynnsamt för en kvinna att inte arbeta. SD vill inte ha delad föräldraförsäkring. SD vill försämra aborträtten genom att sänka tidsgränsen. SD har en konservativ och förlegad syn på kön, könsroller, familj, arbete och kvinnors rätt till sina egna kroppar. SD tycker att ”invandrare är parasiter”, de vill begränsa invandringen, de tycker att alla människor har en ”nedärvd essens” (läs: rasbiologi). SD är djupt rasistiska och djupt kvinnofientliga.

Det som skrämmer mig är att ändå 10 % röstar på dem. Trots att de vet att deras politik är direkt människofientlig, rasistisk och sexistisk. De säger att jag inte får möta SD-anhängare med klassförakt, att jag inte får vifta bort det med att det handlar om okunskap. Men om jag inte får lov att göra det vet jag inte hur jag ska klara av det här. Om jag ska se SD-anhängare som intellektuella jämlikar går jag under. Har de vett i skallen och ändå röstar på SD, ja då, då vill jag inte vara här längre.

Det är nämligen mig och mina vänner de hatar. Det kommer bli allt svårare för kvinnor, HBTQI-personer och rasifierade att röra sig fritt i offentliga, och privata, rum. Det har vi sett i Europa och det har vi sett i Sverige. SD gillar nämligen inte olika. Men det gör vi.

Något jag tycker att alla är för mjäkiga för att våga prata om är högerpolitik och rasism. Högerpolitikens själva syfte är att öka klyftorna och skapa klassbaserade samhällen, i och med sitt ekonomiska system. När klyftorna ökar så ökar arbetslösheten. När klyftorna ökar ställs människor mot varandra, vi blir skeptiska och undrar om alla verkligen drar sitt strå till stacken. Den här skepsisen möjliggör sedan att nazistiska partier kan växa i tystnad och sedan få medhåll när de kommer med sina argument om att ”det är invandringens fel”, detta splittrade samhälle. Deras argument stämmer inte, men högerns politik öppnar upp för mer högerextrema grogrunder.

Någon sa: sörj inte, organisera er. Det är vad vi ska göra nu. Kom ihåg att Front National fick 6 % av rösterna 2009. SD har gått från att knappt bli hörda till att nu vara uppe i 10 %. Om vi inte organiserar oss snabbt kan 25 % bli realitet även här.

Kom ihåg: det är mig och mina vänner de hatar. Det är dig och dina vänner. Kvinnorna, HBTQI-personerna, de rasifierade.

Så vi ska inte sörja, vi ska organisera oss. Vi röd/grön/rosa fick majoriteten av rösterna igår. I mitt bostadsområde blev Fi största partiet, därefter MP och V. Vi är fler, och vi kan organisera oss. Första steget är att rösta in dem i höst.

58 kommentarer

  1. Karin · maj 26, 2014

    Du sätter så huvudet på spiken i stycket om att det bara MÅSTE handla om okunskap. Vet inte heller hur jag ska hantera detta om så inte är fallet.

    Gilla

  2. Madeleine · maj 26, 2014

    Min syster och jag är uppväxta i fattiga förhållanden. Jag blev socialist, men min lillasyster valde den enkla vägen. Nämligen att sparka nedåt och engagera sig i SD. Och det du skriver stämmer - allt handlar om okunskap och rädsla. Men jag tänker att vi måste bli bättre på att berätta för dessa individer hur fascism egentligen fungerar - då deras enda politiska ställningstagande oftast är ”stoppa invandringen”. Enligt min syster kommer alla samhällets problem lösas om inga invandrare bodde i Sverige och blir därför inlurad i fascistiska och nazistiska sammanhang som har andra planer än att bara stoppa invandringen. Det är sannerligen en lätt sak att sparka nedåt, men konsekvenserna av detta vet nog inte ens majoriteten av SD;s väljare.

    Gilla

  3. Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer · maj 26, 2014

    Texter som den här hjälper mig att orka genom den här tunga dagen efter valresultatet. Det är så sant som du skriver; bara att organisera sig och kämpa vidare.

    Gilla

  4. Amanda · maj 26, 2014

    JAG ÄLSKAR DIG. Alltså är så jäkla glad varje gång du publicerar ett inlägg. Du är absolut den bästa bloggpersonen i universum. Tack vare dig har jag blivit så mycket mer feministiskt medveten. Ville bara säga det, kände att det var dags för mig att kommentera. Jag lär mig tusen gången mer här än någon annanstans. Tack och stor fet kram!

    Gilla

  5. Katarina · maj 26, 2014

    Det är klart vi kämpar på! Tillslut vinner det goda över det onda, så är det bara. Det finns inget annat i min värld. Vi kontrar redan! Tillsammans är vi starka. Och tack för din mänskliga och fina blogg!

    Gilla

    • Thomas · maj 26, 2014

      Vad är gott och vad är ont?

      Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

        Rasister och nazister är obviously onda, eller vad är det du inte förstår?

        Gilla

      • Katarina · maj 26, 2014

        Människoälskare av alla de slag- goda, nazister- rasister- de onda. För de som behöver hjälp att förstå och inte kan se nyanser…

        Gilla

  6. s · maj 26, 2014

    I Almgården röstade lite mer än 40% på SD. Så sjukt vidrigt.
    Jag tänker att det inte bara handlar om okunskap, utan även att folk i lägre samhällsklasser får det sämre när klyftorna ökar och därför vill ha något radikalt och något att skylla på, SD ger dom det. Sen om det saknas mångkultur blir det fler SDare då det en vet om invandrare är vad media och SD sagt.

    Gilla

    • Traxy · maj 26, 2014

      1933 var det inte invandrare som var syndabockar, utan judar. Det vet vi ju hur det gick … men tydligen är minnet kort. Och/eller så brister historiaundervisningen i skolan. :(

      Gilla

  7. Matilda · maj 26, 2014

    Måste bara få säga att jag kollar din blogg dagligen, och blir alltid lika förvånad om hur rätt du har ( non negativ ), men mer att det är faktiskt folk som skriver ut sina tabbar om detta, Kämpa för feminism och Ut med rasism !

    Gilla

  8. Johanna · maj 26, 2014

    Jag önskar verkligen att jag skulle få rösta och göra min röst hörd, men tyvärr så är jag bara 17 i höst…
    När folk säger att alla måste rösta för att inte ge plats åt fascister och andra svin blir jag så frustrerad för jag får ju inte! Jag längtar till i höst, jag vill se moderaterna störtade och Fi i riksdagen!

    Gilla

  9. Alexandra · maj 26, 2014

    Hej!
    Tack vare dig har jag röstat på FI för första gången i mitt 31-åriga liv :) Jag är så glad att jag hittat hit och får lära mig så mycket viktigt! Tacksam att jag blivit ”upplyst” innan jag förhoppningsvis får egna barn i framtiden! Det du gör är otroligt viktigt! Ge aldrig upp. Kramar från Göteborg.

    Gilla

  10. sarah · maj 26, 2014

    Tack så himla mycket för att du skriver det här! Har känt mig maktlös, ledsen, rädd hela dagen men nu är jag peppad på att ta nya tag. Vi klarar det!

    Gilla

  11. Ping: Det finns anledning att glädjas över valet, trots allt | Jakten på berättelsen
  12. Ping: Where is the love? | Resfeber
  13. Nastasja · maj 26, 2014

    Du har satt ord på mina ledsna ord i huvudet. Länkade tillbaka hit med det här inlägget. Måste bara samla mig lite idag efter den här jävla högerchocken.

    Gilla

  14. stumpan · maj 26, 2014

    Här i Finland fick Sannfinländarna (kan jämföras med SD) 12,9 % av rösterna och ökade från ett mandat till två. De kör hårt med att vilja få bort svenska språket (och antagligen människorna som talar svenska också) ur Finland och bevara ”Finland finskt”. Den invalde sannfinländske Halla-Aho uttryckte sig innan valet att man ska lägga sin röst på en sannfinländare och på så vis få bort SFP´s (Svenska Folkpartiet) enda mandat…. Som svenskspråkig i Finland (+ kvinna, vänsterfeminist) känns det hela ytterst obehagligt. Allt som sker i Europa känns som en mardröm, faktiskt…
    Tack för en skitbra blogg, btw…

    Gilla

  15. FlowerFairy · maj 26, 2014

    Folk röstar ju på SD för att de vill markera att det inte finns något bra parti, sätta press på de som styr. 1/10 personer vill inte ha gaskammar politik, jag lovar. Det finns inget bra parti att rösta på. Piratpartiet vill ha kärnkraft och GMO. FI vill att polisen ska misshandla, kränka och frysa ut folk ifrån samhället som använder droger. Drogpolitiken handlar inte om att skräma bort folk ifrån att ta droger, för folk röker redan canabis som fan. Det handlar om att man ska låta de som använder droger vara en del av samhället eller inte.

    Gilla

    • Traxy · maj 26, 2014

      Men om man inte håller med dem och inte heller vill rösta F!, kan man inte rösta på Enhet eller något sådant istället? Förvisso lite tree-hugging hippies över dem, men vad tusan, om man inte vill rösta på ett ”vanligt” parti som protest så kan man rösta på ett parti som faktiskt vill människor VÄL?

      Gilla

  16. hej · maj 26, 2014

    Hej Blekk!
    Jag undrar angående uttrycket ”den vita mannen” hur en kan använda sig utav uttrycket i olika sammanhang utan att påvisa rasistisk tendens, och är det rasistiskt? Hur en kan förklara för andra vad syftet är med att använda uttrycket den vita mannen. Skulle du kunna besvara dessa frågorna och skriva en diskussion om den vita mannen i dagens samhälle, där vi finner den vita mannen i flera sammanhang som t ex propaganda, reklam, status osv. Du skrev i ett inlägg att en inte skulle rösta på en vit man ifall man skulle personrösta angående EU valet, hur kan en förklara varför den vita mannen är regerande i flera områden och varför det kan vara dåligt. Argumentet att det ofta är ljus hy som idealiseras och mannen ofta är dominerande kvinnan i reklam osv därav den vita mannen ifall jag har greppat det rätt? Jag blir förvirrad eftersom i mina öron låter det rasistiskt ofta.
    Upskattar din blogg mycket!

    Gilla

  17. Mikael · maj 26, 2014

    Det var Joe Hill, en arbetare och fackföreningskämpe i USA i början av 1900-talet som i sitt avskedsbrev som smugglades ut innan han sköts i Utah skrev ”Don’t Mourn - Organize”
    Från Wikipedia
    ”Just prior to his execution, Hill had written to Bill Haywood, an IWW leader, saying, ”Goodbye Bill. I die like a true blue rebel. Don’t waste any time in mourning. Organize…”

    Liksom du använde han sina ord att ge styrka till sina kamrater.
    Många av hans sånger sjungs ännu.
    Kanske kommer dina ord att leva vidare länge länge också.

    Gilla

  18. jeanett · maj 26, 2014

    I vår kommun var det mitt distrikt som flest röstade för sd. Även mina föräldrar. Jag ville fira igår, men något saknades. En slags död har flyttat in i mig nu och jag vet inte hur jag ska överleva den om det fortsätter så här.

    Gilla

  19. Ambjörn Thorhard · maj 26, 2014

    Delat, och blir förbannat glad var dag en människa delar detta. Det är oss dom hatar. Det är oss dom slåss emot. Det är oss dom vill förbjuda.

    Jag är rädd. Förbannat rädd. Men jag är ännu beslutsam. Ännu mer nu. Ännu mer nu än någonsin.

    Gilla

  20. Ping: ur balans både jag och Europa | annas sida
  21. Kajsa · maj 26, 2014

    Jag kommer från en liten håla men bor nu i Uppsala där jag pluggar. Jag kan väldigt mycket om politik (genom plugget) men följer inte något parti eller någon ideologi slaviskt (har insett att alla har brister).
    För mig är det ingen chock att SD har 10% av rösterna. Många av mina barndomsvänner hemma i hålan erkänner att de kan väldigt lite om politik men att de gillar vad de hört om SD. De tycker generellt att SD passar ”vanligt folk”. De anser sig inte vara rasister men tycker nog att de som kommer hit ska bete sig som svenskar. Jag kan tycka att de har fel, men de skrämmer mig ej och de får tycka som de vill.
    Vad som dock skrämmer mig är de uttryck som ges plats i bland annat denna. Där det framstår som att det är en chock att människor röstar på SD och att dessa människor egentligen är jordens avskum. Det är dessutom beklämmande att ni, som ofta uttrycker det som att ni har kunskapsmakt (”gå hem och läs på” ”jag vet vad jag pratar om”) inte kan acceptera att människor tycker annolunda utan att de för den delen blir lite sämre (rasister).
    Problemet är att när ni skriker (vilket feminister alltid tycks göra.. ;) )
    ”ut med rasisterna, in med feministerna” så triggar ni människor som mina barndomsvänner genom att hävda att de är rasister. Detta gör att de känner sig ännu mer distansierade från politiken och kultureliten. Vilket gör att de söker stöd hos sina närmaste. Alltså hos SD.
    Om ni nu är så ”pålästa” använd ert kunskapsövertag för att stärka och förändra istället för att smutsmåla och minimalisera individer från det de är till en rasist.

    Så känner jag. Jag tycker dessutom att det är pinsamt att SVT inte hade en reporter på plats på SD:s valvaka (bara en som reste mellan typ sd/c/fp/kd) när det fanns sationära reportrar på balnd annat det mindre partiet Fi:s valvaka. Att förlöjliga och distansiera ”vanligt fölk” är sällan en bra grej.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

      Jag skriver ju i inlägget om SDs politik och deras förslag, och om man trots den informationen röstar på dem så tycker jag att man är dum i huvudet.

      Vadå ingen reporter, det var en reporter på SDs valvaka hela kvällen. Däremot var det många andra partier som inte hade någon reporter på plats som tex V.

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Ja, och det är ju lite det som är problemet. It’s your way or no way. Givetvis har du rätt att tycka och tänka precis vad du vill på din blogg. Men den här inställningen verkar vara generell för feminister (och andra delar av den vänsta vänstern) vilket jag tycker är problematiskt.
        De flesta som jag känner som röstar på SD gör det och skiter lite i andra. De flesta jag känner som röstar på Fi (och den vänstra vänstern) gör det och blir emotionellt kränkta om någon tycker annorlunda. Klurigt… Och inte bra för att locka fler till att våga förstå, och vara delaktig i, politik.

        Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

        Så att vilja inskränka aborträtten, deportera invandrare m.m. är sunt intellekt? Give me a fucking break.

        Gilla

    • Katarina · maj 26, 2014

      Då undrar jag, hur kan man rösta utan att veta vad man lägger sin röst på? Så verkar ju vara fallet för dina ”barndomsvänner” om de nu inte är rarister! Om de valde att sätta sig in i de olika partiernas ståndpunkter skulle de inse vad det innebär att vara feminist som du så glatt ger en felaktig beskrivning av. Nej, såklart är det lättare att hoppa över det och på ett enklare och mindre krävande sätt välja att rösta på SD. Där krävs inte ens det.
      Det ÄR att vara rarist om man väljer ett parti som är främlingsfientligt, vilket SD faktiskt är,
      Och det är både rätt och ett väl medvetet val av SVT att inte delta vid ett sådant partis valvaka. Säger inte det väldigt mycket?

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Eftersom vi har fria öppna val i Sverige så kan ju ingen hindra människor från att rösta.
        Detta gör att även människor som är mindre politiskt insatta, eller kanske inte alls insatta, kan placera en valsedel i ett kuvert. Jag håller med om att det vore bra om vi kunde förutsätta att varenda person som röstar tar ansvar för sin röst och står för allt som det partiet står för. Men jag tror inte att det är så det fungerar. Jag röstade till exempel på Centern men vill inte avskaffa kärnkraft och kan inte rabbla deras partiprogram i sömnen.
        Således är vi inne på samma spår; ‘om de valde att sätta sig in i’ säger du och det är även det jag önskar att de gjorde. Men om du drar dig från att engagera dig för att lära mer, och vet att ”de som kan mer” kommer att kalla dig rasist, kommer du då skriva ”lära mig mer om politik” högst upp på din prioriteringslista? Osäkert!

        Bland de som jag känner som röstar SD är dessutom ‘care-factor’ för att vilja lära sig mer ganska låg. Men det fråntar dem inte rätten att få rösta. Därför måste vi andra bli smartare. Och istället för att låsa fast oss i konfliketen måste vi se de underliggande intresserna för att rösta på SD.

        Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        ”Och det är både rätt och ett väl medvetet val av SVT att inte delta vid ett sådant partis valvaka. Säger inte det väldigt mycket?”

        Nej det är inte OK. Jag betalar en avgift till ett SVT som skall främja demokrati och vara parti politiskt obundet. Eftersom vi ar demokrati måste befolkningen få rösta på vad de vill. Således kan inte SVT ta lagen i egna händer och prioritera bort bevakningen av SD:s valvaka. Jag vet att de redan fått skit för det av ett gäng jur.kand-studenter så jag lämnar det därhän.

        Gilla

  22. Kajsa · maj 26, 2014

    Jag kunde inte hitta en ”svara knapp” #iphonenotthatbright så jag gör en ny kommentar:
    En av mina vänner som röstar SD är en 28årig kvinnlig barnmorska. Hennes jobb är att medverka vid sena aborter och hon säger att hon röstar på SD för att hon tycker den senaste veckan för när man får göra abort ska sänkas. Hon motiverar det med att hon personligen tycker att det är jobbigt att ta reda på foster som man i vissa fall, med dagens teknik, kan rädda.
    Vi brukar prata ganska mycket om det här och jag förstår var hon kommer ifrån även om jag inte håller med.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

      SD är rasister och kvinnofientliga, det är det sista jag har att säga i denna fråga.

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Det är ok! Jag har känt likadant. Men för din egen ideologis skull, tona ner den profilen så slipper fler normalbegåvade, som jag själv, sluta kalla mig feminist och gå över till ”the dark side”.
        Tack för meningsutbytet. Ha en fin dag!
        Bästa Hälsningar
        Kajsa

        Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

        Tack för tipset, men jag kommer fortsätta hata rasister. Du är välkommen.

        Gilla

    • Ida · maj 26, 2014

      Hej!

      Din vän till barnmorska kanske ska byta jobb om hon inte klarar av det?

      Att frånta aborträtten är nog många vettiga eniga om att det inte löser abortproblematiken. Detta är ganska logiskt men några ledtrådar är illegala aborter och komplikationer (till sjukvården), våldtäktscenarion, kvinnans rätt till sin egen kropp mm.

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Kanske. Men det är inte så lätt som det låter när man har pluggar i fyra år (?) och idenifierar sig själv via sitt yrke. Dessutom så är ju ett problem just nu med att vi har för få barnmorskor så det är kanske inget vi som samhälle ska önska.
        Som jag har förstått det (rätta mig om jag har fel ni som är pålästa på ämnet) så vill SD sänka den fria aborten från vecka 18 till vecka 12. Om jag vill göra abort senare än vecka 12 så måste jag söka godkännande från social styrelsen. Idag krävs tillstånd för att göra abort efter vecka 18. Svensk sjukvård betalar för att rädda barn från vecka 22+0 men vissa argumenterar för att vi skulle kunna rädda barn från 19+0 (osäkert vilka följder det skulle få) så jag kan förstå att det är jobbigt att kasta en bebis.

        Det jag önskar är, att ni istället för att tycka att hon är en idiot (vilket ni nog inte skulle tycka om ni stötte på henne i krogkön. eller om kom in för att göra en abortoch blev tilldelad just henne som barnmorska), ställde frågan ”hur kan vi göra att det här känns bättre för dig?”

        Gilla

    • Maria · maj 26, 2014

      KAJSA: Svarar dig här för fanns ingen svara-knapp nedan.

      Vadå inte lätt att byta yrke?

      Jag läser till läkare (läst 2,5 år) och finner redan vissa svårigheter som jag måste bemöta med yrket men skulle jag någonsin känna att mina uppgifter kändes obehagliga eller något jag ej mäktar utföra skulle jag genast sluta utbildningen. Givetvis. Det handlar om människans rätt till sin kropp och det är vid abortfall olyckligt att det sker, men det är fortfarande sjukvårdens uppgift att ta hand om det.

      Kasta bebis? Kvinnan som bär barnet har också ett (på jorden existerande liv) och det är knappast komplikationsfritt psykiskt och fysiskt att fortsätta en oönskad graviditet. Denna fråga är givetvis extremt komplex och att använda abort som preventivmedel är knappast vad jag tror någon feminist (eller majoriteten av icke-SD-anhängare) önskar. Men att inskränka aborträtten leder inte till en lösning då det förutom att det skulle ge ökade komplikationer pga illegala aborter även psykiska besvär och öka risken för vidare problematik hos barnet som får växa upp i detta. Håller med om att man måste försöka motverka abort preventivt på andra sätt. Dock finns det situationer där abort efter vecka 12 måste vara en möjlighet hos de kvinnor som av olika skäl inte har möjligheten att behålla barnet. Detta utan att myndigheter ska besluta om kvinnans rätt till sin kropp.

      Om du tycker synd om barnmorskan som måste var med om att utföra en abort (som ingår i hennes yrke), men ej finner någon empati för en kvinna som blivit våldtagen och sedan tvingas genomgå en graviditet hon inte ens önskar, tycker jag du bör tänka om.

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Hej Maria,

        Jag håller absolut med dig. Jag är också för fri abort upp till vecka 18 (precis som det är idag). Det jag vill lyfta är att det är viktigt att vi försöker förstå varför människor röstar på SD för att skapa ett roligare klimat att prata politik i.
        Därför tycker jag att det är viktigt att man inte ser allt svart eller vitt. Utan att man inser att båda kvinnor i vårt nämda exempel upplever ett obehag. Fokuset där då måste ju bli att diskutera detta obehag på en vettig nivå. När vi misslyckas med det röstar normalbegåvade människor på SD.

        Gilla

    • Power-bullet · maj 26, 2014

      Hur kan du anse att denna människa är en bra vän? Man behöver inte tycka som sina kompisar jämt. Men att välja att lägga en röst på ett parti som är odemokratiskt, är emot kvinnors rättighet ursäktar det inte. Du borde bjuda in din vän till feministiska bloggar.

      Gilla

  23. Katja · maj 26, 2014

    Hej! Jo, jag volontärar på kvinnojouren här i min hemstad och vi håller just nu på med ett stressigt insändarprojekt om sexköpslagen. Flera, i vanliga fall, softa organisationer har börjat proklamera för att ändra lagen enligt amsterdamsktysk modell. F-skattsedlar och prostituerad som yrke osv. Det här är ju sinnesrubbat och om du har tid, lust, ork så skulle jag och jouren uppskatta om du skrev ett inlägg om det här. Men känn absolut inget tvång.

    Du äger.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

      Åh, intressant. Har du några länkar vilka organisationer det gäller? Eller vet var man hittar mer info?

      Gilla

    • Katarina · maj 26, 2014

      Det här känns ju helt absurt. Det finns faktiskt många andra sätt i livet att identifiera sig än med enbart sitt yrke. Att ta bort rätten till abort, resulterar i att ta bort kvinnans rätt till sin egen kropp. Jag menar verkligen inte att vi ska använda detta sätt som ett preventivmedel, men möjligheten måste få finnas. Skulle du som våldtagen tex, föredra att föda frukten av detta barn? Nej, jag misstänkte det. Stackars barn dessutom som ej bett att få komma till världen och inte bli älskad. För det blir ju resultatet av detta. Det här är bara ett av en rad exempel som motargument till vad du påstår.

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Hej,
        Jag misstänker att den här kommentaren var riktiad till mig.
        Jag tycker inte att abort ska förbjudas. Jag tycker vi ska fortsätta ha fri abort till vecka 18 (som vi har nu). Men (ständigt dessa MEN eller hur;) ), jag FÖRSTÅR att människor har anledning att tycka annorlunda i denna fråga. Och istället för att sätta ‘rasist’-stämpeln på dessa medmänniskor så önskar jag diskutera mer med dem för att förstå vilka underliggande problem som finns. I det fallet jag skrev lite sanbbt om handlar det om en vän till mig som röstade på SD och motiverade det med att hon tyckte att det var fel att man får göra fri abort så pass långt in i en graviditet. Jag bad henne berätta mer om det här och hon sa att hon tyckte att det var jobbigt att behöva ta hand om ofödda foster som, rent teoretiskt, skulle kunna överleva även om deras mamma inte längre ville ha dom i sin mage. Istället för att sätta ‘rasist’-stämplen på henne så fick hon chansen att förklara. Om fler vågar undersöka även hennes ‘obehag’ (inte bara den andra kvinnan som har vunnit PK-elitens hjärtans obehag) så skapar vi ett trevligare kilmat för politik. Då vill förhoppningsvis fler bli politikst engagerade. Och då kommer förhoppningsvis färre rösta på SD.

        Gilla

      • Power-bullet · maj 26, 2014

        Inte till Katarina. Till KAJSA!
        Du vet väl om att SD är rasister. Ditt prat om din vän - det är just sådan retorik som inslängs om SD som gör SD till ett mindre ”allvarligt ämne”. ”Min kompis är inte ond”. Att sitta och måna om ett rasistiskt parti…Det gör SD en STOR TJÄNST!!

        Gilla

  24. F · maj 26, 2014

    ”Högerpolitikens själva syfte är att öka klyftorna och skapa klassbaserade samhällen, i och med sitt ekonomiska system. När klyftorna ökar så ökar arbetslösheten.”

    Med den här sortens resonemang kan man säga att vänsterpolitikens själva syfte är att med statens våldskapacitet som maktmedel försämra livet för dom som har det bra så att alla får det lika jävligt.

    Det är ett löjligt sätt att resonera.

    Vi är många liberaler som vill ha öppna gränser och är starkt engagerade i frågor om mänskliga rättigheter. Jag tror du fick kausaliteten fel mellan arbetslöshet och klyftor också, arbetslöshet skapar klyftor. Inte tvärt om.

    Du låter som George Bush med ditt ”alla som inte är vänster är som SD” resonemang. Fett kontraproduktivt.

    Gilla

    • Katarina · maj 26, 2014

      Ja, många liberaler med viljan till öppna gränser. Nej, det finns inte rasister som vill ha öppna gränser.

      Gilla

      • Kajsa · maj 26, 2014

        Hur skulle du operationalisera ‘rasist’? Alltså när du ska kolla om någon har den egenskapen eller inte?

        Gilla

  25. Maria · maj 26, 2014

    HEJ(A) BLEKK! Tack för träffsäkra analyser och texter som inspirerar, motiverar och gör denna kamp ännu starkare. Kram<3

    Gilla

  26. Hannah · maj 26, 2014

    Hej! Hade du inte kunnat skriva dina åsikter kring det nystartade partiet maskulint initiativ? Får inte ordning på tankarna, känns bara så fel. Blir helt uppgiven :/

    Gilla

  27. Alva · maj 26, 2014

    Hej Michaela!
    Nu är jag väldigt off topic här men såg på fb att det nu finns ett nyskapat parti som kallar sig M! (Maskulint initiativ).
    Du kan läsa lite om dem här: http://nyheter24.se/debatt/769685-maskulint-initiativ-all-form-av-kvotering-ar-forkastlig

    Jag bara undrade vad/hur du tänker kring det här. Jag har nämligen flera vänner som tycker att ”ja äntligen får männen ta plats inom feminismen.” Men feminismen handlar ju inte om det. Det handlar inte om att en annan grupp ska kliva in och ta över den förtryckta gruppens rätt till att försöka förbättra sin situation.

    M! Verkar dock i stort sett hittills bara driva frågor som rör ojämnlikhet där män är i underläge (adoption, vårdnad av barn o.s.v.). Men hela grejen känns inte helt 100 tycker jag. M! Som parti är ju fine men anledningen till att de finns (som ngn protest mot F!?) Känns underlig. Har svårt att sätta fingret på det så skulle vara jättekul om du kunde ta dig en titt.

    Gilla

  28. Power-bullet · maj 26, 2014

    Hej Michaela!
    Läste nyss kommentar du får från Twitter. Kommer dessa verkligen från M!? Från ett parti? Hoppas du ger tillbaka samt polisanmäler allt?

    Gilla

  29. Jim · maj 26, 2014

    ”Dom vill avlöna kvinnor som inte arbetar.” Måste bara fråga, då deras parti ledare är väl en kvinna? Såg bara ett tal från Front National och det var en kvinna som talade, därför blev jag lite som ett frågetecken när jag läste det. Men jag kan ha helt fel. Men är det så att en kvinna styr partiet har jag svårt att tro att de verkligen vill avlöna arbetslösa kvinnor.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · maj 26, 2014

      Om du läser på så förstår du vad de menar. De vill inte avlöna kvinnor som är arbetslösa, de vill göra det ekonomiskt gynnsamt för kvinnor att vara hemma medan deras män arbetar. Kolla in partiprogrammet.

      Gilla

  30. Jennifer · maj 26, 2014

    Jag känner bara lite spontant och ett frustrerat NEJ till SD. *sliter mig i håret*

    VARFÖR LÅTER VI DEN HEMSKA HISTORIEN GÅNG PÅ GÅNG ÅTERUPPREPAS!?

    Om människan kunde vara lite mer god och påläst, tänk vilket fint samhällsklimat vi kunde leva i. (drömmer mig bort)

    Och förlåt mig, men jag tycker verkligen just i detta läge att folk som röstar på SD är korkade, de har förmodligen inte alls faktiskt LÄST på om partiet… men jaja, de kanske trots allt bara är ett ”räkne exempel” från min sida?

    (fruktansvärt frustrerad människa…)

    Gilla

    • varför · maj 26, 2014

      Det är fel att säga att alla som röstar på SD är korkade. Det må nu vara så att det finns många människor som röstar på SD som faktiskt inte har en aning om vad de röstar på, men det finns såna människor i de flesta partierna. Att säga att någon är dum för att de röstar på SD är som att säga att någon är dum för att de röstar på FI, man röstar väl för vad man själv tycker. Invandring är ett ämne som jag i de flesta fall undviker att prata om för jag kan bli så upphetsad och irriterad på det. Invandring är ett känsligt ämne och jag väljer att inte skriva någonting om det nu. Jag vill bara utrycka mina åsikter så man får se båda sidorna på steken här. Jag har inget emot SD, de kanske är ute på tunn is ibland men jag har inget emot dem. Många människor undrar säkert hur man kan tycka om SD eller varför man lägger sin röst på SD. Nu vill jag att ni ställer er frågan: Är det fel att man tycker om sin nation, är det fel att man röstar på ett parti för att det gynnar en själv men missgynnar andra? De flesta partier man röstar på gynnar alltid vissa människor och missgynnar andra. Det gäller bara att inse det själv, världen är ingen vacker by där alla kan vara vänner. Människor tycker olika, det är bara att acceptera det. Olikhet är kanske inte alltid en bra sak. Jag tycker verkligen inte som de flesta i den här bloggen lika så tycker ni inte som mig. Det gäller bara att acceptera detta faktum. Jag ser mig själv inte som en rasist men ni kanske gör det. Respektera detta. Och tänk er för innan ni säger att alla som röstar på SD är korkade, det är era tankar om saker och ting. I min värld så ser jag inte många lösningar på vad som är på väg att hända, men jag fruktar att vi kollar tillbaka på historien för att se hur man löste problemen då. I slutändan är det den som vet som överlever.

      Gilla

  31. Ping: majfeminism. | Niotillfem

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s