Det pornografiska bildspråket

Det här är ett ämne jag har rört vid ett par gånger och tycker är något av de mer intressanta fenomenen att skriva om. Vi ska prata porr och bildspråk. Hold your horses, det här är inte en pro- eller anti-porr text utan endast som det låter - en diskussion om hur reklam- och tidningsbranschen lånar visuella uttryck från porrrbranschen samt hur vi kan koppla samman de tu. FYI är jag pro porr men emot själva industrin som jag anser har många strukturella problem.

Vi ska börja med att titta på lite statistik från porrindustrin. I studien Deep Inside av Jon Millward har man analyserat 125.000 porrfilmer. Den första fakta vi ska fästa oss vid är denna: Hur frekvent en rad olika kvinnliga karaktärer porträtteras i porrfilm. Tonåring är överlägset störst, tonåring förekommer i fler titlar än plats två och tre tillsammans. Även karaktärer som syster, cheerleader, dotter, barnvakt och skolflicka är vanligt i porrfilmtitlar. Ung och rå, alltså.

Porrfilmernas innehåll är avhängigt efterfrågan. Porren vi i mångt och mycket vill titta på, ska helst inkludera en minderårig eller ungdomlig tjej. I Porn MDs projekt, där vi får ta del av en global representation av olika läders vanligaste sökord på olika porrsajter, är tonåring ett vanligt förekommande sökord. I Sverige plats 4, efter swedish, anal och milf.

Generellt sett är tonåring ett vanligt sökord i norra Europa, så som Ryssland, Tyskland och Norge samt i Kanada och USA. I Japan ser vi en hög frekvens av sökordet hentai, vilket är animerad porr. En subgenre till hentai är lolicon som porträtterar sexualiserade underåriga flickor.

Reklambranschen är smarta. De hänger med. De vet om att det går att sälja produkter genom att koppla samman dem med sex – att sexualisera själva produkten eller att sexualisera den människa som används för att sälja produkten. Reklamen hämtar inspiration från pornografins bildspråk hela tiden. Reklambranschen är också tillräckligt smarta för att snappa upp specifika ”fenomen”, om vi kan kalla det så.

Detta första fenomen som jag pratar om går ut på att sälja produkter genom att via kvinnor och tjejer anspela på tonår, ungdom och barndom. Vi kan kalla den tonårstrenden.

Just det. Tonåringar. Precis som journalisten Carl Reinholdzton Belfrage nyligen skrev i sin krogrecension:

Man tror sig ha den perfekta flickvännen […] men så träffar man hennes lillasyster och världen faller samman framför en. En ny, yngre och spänstigare kopia har uppenbarat sig. […] Den här lilla snäckan är ung och rå.

Ung och rå. Vi ska ta och titta på en del reklambilder nu som alla på något sätt har att göra med detta. Hela världen faller samman framför en.

american_apparel6


American Apparel är kända för att göra sexualiserade reklambilder med unga tjejer. Nu vet vi också vilka slags arbetsgivare de är. Bojkotta AA.

lc5images

Franska Playboy gjorde nyligen detta reportage med modellen Lily Cole.

Dakota-Fanning-for-Oh-Lola-Perfume-by-Marc-Jacobs-05

Get it?

Nu ska vi titta på en annan del av Millwards studie Deep Inside. Den del som presenterar hur många kvinnor som någon gjort någon av dessa saker i en porrfilm: facial (ta mannens ejakulation i ansiktet), analsex, svälja sperman, dubbel penetration, fisting m.m. Som vi säkert redan anar beror resultatet av kvinnornas benägenhet att ställa upp på olika saker i porrfilmer på efterfrågan, och eftersom den mesta porren är heterosexuell kommer efterfrågan från en manlig publik. Vad tror ni flest kvinnliga porrfilmsskådisar gör, 87 % av dem?

Just det, facials.

Reklambranschen är smarta. De hänger med. De vet om att det går att sälja produkter genom att koppla samman dem med sex – att sexualisera själva produkten eller att sexualisera den människa som används för att sälja produkten. Reklamen hämtar inspiration från pornografins bildspråk hela tiden. Reklambranschen är också tillräckligt smarta för att snappa upp specifika ”fenomen”, om vi kan kalla det så.

Detta andra fenomen är s.k. facials, och i reklamsammanhang är facials vanligt. Ni kanske inte tänkt på det tidigare, eller så har ni stött på den övertydliga referensen ”kvinnor-som-försöker-dricka-vatten-men-verkligen-aldrig-lyckas”. Här kommer exempel på reklambilder som referar till facials.

clinique-dramatically-different-moisturizing-lotion-ad-1024x680

IMG_0011


Klädannons av Sisley.

2_6_2011_10_51_06_PM

Vad vill jag egentligen säga med allt det här? Jo, att sex, lust och begär avspeglas i reklambilder. Bilderna stärker sambandet mellan sex (i detta fallet porrindustrin) och produkt men också mellan människa (i dessa exemplen kvinnor) och produkt. Gränsen mellan vad som är sex och vad som är till salu suddas ut i gränslandet en kan kalla reklamporr.

Som Judith Williamson menar i Decoding Advertisement:

Det faktum att vi är aktiva i den [reklamen], att vi inte tar emot den ovanifrån […] Den verkar genom oss, inte mot oss.

Angående det andra fenomenet jag tog upp, facials, är det viktigt att peka ut att vi måste skilja på individ och kollektiv, på strukturell porträttering i reklamsammanhang och privatliv. Dessutom måste vi se till själva akten, facials, som i mångt och mycket kan tolkas som mannens slutgiltiga maktpositionering i porrfilmer. Jag finns inte här för dig, du finns här för mig, för att ta detta. Denna typ av hierarkiska positionering är i allmänhet vanlig i porrfilmer, att kvinnan filmas från ett fågelperspektiv där kameran utgår från mannens könsorgan. Vi får alltid ta del av hennes ansikte och gillande uttryck, medan vi aldrig ser mannens ansikte.

Reklam som porträtterar facials är inte, vilket vi kanske först trodde, ett exempel på hur reklambranschen ser köpkraft i en målgrupp, dvs. heterosexuella män, och försöker göra reklam som på något sätt refererar till deras, åtminstone enligt vår kollektiva förståelse av porrfilm, ”våta dröm”. Detta eftersom reklamen oftast riktar sig till kvinnorna själva. ”Treat yourself”, så låter payoff:en i reklamen för energidrycken till kvinnor med noll kalorier. Här ser vi hur starkt sammankopplad sex i porrindustrin blivit med vår mediala, vardagliga värld.

Det första jag tog upp, tonårstrenden, tror jag har att göra med att förminska kvinnans intellektuella status i samhället. Kvinnan ses som ett hot, och istället för att åtrå en tänkande, intellektuell och mogen kvinna så söker vi barndom, recession, infantilisering, en yngre kopia, ung och rå. Ta exemplet med franska Playboy där en 20-årig Lily Cole fotograferades som en ”sixties doll”. Det verkar som att vad man här förutsätter är att vuxna heterosexuella män (som är Playboys målgrupp) åtrår docklika, oerfarna oskulder och inte vuxna, tänkande kvinnor.

Tonårstrenden går helt tvärtemot de ideal feministiska rörelser kämpar för där kvinnan frigör sig och får höras, synas, ta plats, ha en fri sexualitet, vara vuxen, intellektuell, aktiv osv. Tonårstrenden säger till oss att det sexigaste en kvinna kan vara är 17 år. Ja, ung och rå.

Hela världen faller samman framför en.

Reklam verkar genom oss. Reklam som finns till för att sälja oss ett koncept och en livsstil gör det genom sex och provokation. De har sökt inspiration från en av våra redan mest strukturellt problematiska industrier, porr, för att ge oss ytterligare ett lager av säljbarhet. Ung och rå.

Hela världen faller samman framför oss.

Michaela Larsson
Jag finns på twitter.

34 kommentarer

  1. Clara · mars 19, 2013

    Jag fattar inte riktigt vad reklamen med Hayden Panettiere gör i inlägget. Hon får ju ingen facial - hon har en mjölkmustasch. Precis som alla andra kända kvinnor och män som medverkar i Got Milk?-kampanjerna. Eller menar du att mjölkglaset som sprängs framför henne ska vara en penis som hon krossar så att sperma exploderar ut?

    Angående Sisley-reklamen: kan inte den tolkas som en ironisk blinkning till den uttjatade porrestetiken? Ett förlöjligande av det överdrivna användandet av facial-posen?

    OT: din blogg äger

    Gilla

    • BLEKK.se · mars 19, 2013

      Hej Clara. Jag tycker hela Got Milk-kampanjen är konstig, samt att den refererar till porr snarare än någonting annat. Och ang. Sisley, de brukar göra provocerande reklam, och om det är så att den är ironisk är det inte bättre. Ironisk sexism tycker jag är lika farlig som vanlig sexism, om inte värre eftersom man kan vifta bort den som ”en kommentar” eller som ”humor”.

      Tack Clara! <3

      Gilla

      • Clara · mars 19, 2013

        Okej jag köper resonemanget om Sisley. Men hur refererar mjölkmustascher till porr? Inte för att spela oförstående - jag hajar verkligen inte hur du sätter in Got Milk? i ett pornografiskt sammanhang!



        Jag ser inte något som anspelar på sperma i ansiktet/knull/undergivelse/maktpositionering i någon av de här bilderna. Vad är det jag missar?

        Gilla

      • BLEKK.se · mars 19, 2013

        Hej igen Clara.
        Du kan mycket väl ha rätt i att det inte är en tydlig referens, eller en referens över huvud taget. Min tolkning av bilden var dock sådan. Tack för vidare bildlänkningar.

        Gilla

    • Nathanael · mars 19, 2013

      Väldigt väl skrivet. Skulle du kunna lära mig? Struktur är inte nån välutvecklad talang hos mig i nuläget. ^^

      Utöver kritiken och min förfrågan tänker jag även lägga till ett ifrågasättande.

      Hur får du publikens suktan efter unga tjejer till förtryckande av kvinnlig intelligens? Utifrån mitt eget perspektiv och en mer närliggande förklaring (i motsats till din, vad jag upplevde, långsökta) är väl ändå att rynkor, höfter som fött barn och andra rent utseendemässiga attribut som kommer med åldern inte är lika attraktiva som slät, len och ren hud och fasta bröst? Det är trots allt ungdomen som är nutidens skönhetsideal. Även sextiplussare ska numera träna, äta rätt och applicera anti-rynkcréme för att se så unga ut som möjligt.

      Utöver det, väldigt många kvinnor finner det tändande att antingen vara undergivna eller att vara med en dominant man. Det är inte bara killar som ser på den typen av porr, och av egen erfarenhet vet jag att extremt många unga tjejer går igång på alfahannar. Nu talar jag om tjejer i åldrarna 15-23 eftersom det är dessa jag omges av och själv har sex eller haft sex med under åren. Det man gärna vill glömma bort i jämställdhetsperspektivet är vad kvinnor vill. Tas det upp är det i bortförklarande meningar så som ”de har lärt sig att underkasta sig mannen, det är dock inte vad de innerst inne vill” etc.

      Vad har du för tankar på det?

      Gilla

  2. Patrik · mars 19, 2013

    Hej!

    Jag tycker att din text är ett intressant och viktigt inlägg, jag är övertygad om att kvinnor väldigt ofta framställs på ett negativt ensidigt sätt och att detta bör uppmärksammas. Jag har dock vissa synpunkter på hur du använder dig av statistiken du presenterar, som jag också tycker är viktiga (om än i en helt annan dimension) att ta upp.

    Du skriver att:

    ”Generellt sett är ‘tonåring’ ett vanligt [porr-]sökord i norra Europa”

    Absolut, men en snabb koll visar att Porn MD’s statistik långt ifrån saknar sökningar efter äldre karaktärer:

    [#x = plats på tio-i-topp]

    Island:
    teenagers fucking #1
    daddy (gay) #5

    Norge:
    teen #3
    milf #4

    Sverige:
    milf #3
    teen #4
    mature #6
    mom #9

    Danmark:
    teen #5
    milf #6
    hentai #9
    mature #10

    Finland:
    mature #1
    granny #2

    Ryssland:
    teen #3
    mature #4
    russian mature #9
    mom #10

    Att fälla något definitivt omdöme baserat på denna statistiken blir omöjligt eftersom att enbart rank, inte antal sökningar, är presenterade. Det verkar dock stå klart att ungdomsrelaterade sökord inte solklart är vanligare än sökord med mer mogna aktörer.

    [Att ”mom” eller ”milf” inte klart anspelar på ålder ska naturligtvis noteras; jag förlitar mig här till att det är någorlunda okontroversiellt att anta att begreppen kraftigt överrepresenteras av aktörer föreställandes säg 35+ än tonårsmammor. Samma sak fast omvänt för hentai. Kan dock naturligtvis ha fel.]

    Ser man till statistiken presenterad för hela Europa på sidan (jag kollade igenom detta snabbt, någon får hemskt gärna dubbelkolla! +skillnader kan naturligtvis finnas om man ser till resten av världen vilket jag inte ansåg mig ha tid att göra nu) så fanns ord som anspelade på högre ålder (milf, mom, dad, mature, granny) högre upp på listan än ”teen” 11 gånger, och ”teen” eller liknande högre upp 9 gånger. I två länder hittades även ”mom and son” före ”teen” och går man på din hypotes, vilken säkert stämmer, att efterfrågan främst kommer från en heterosexuell manlig publik så borde detta sökord gå in på högre ålder-sidan. I sådana fall blir ställningen istället 13-9, med ”mognare” sökord i ledning.

    I sammanfattningen av titlar är mycket riktigt ”teen” överlägset störst, men det är både intressant och relevant att notera att plats två och tre (vilka står för nästan exakt lika stort antal som nästkommande fem titelord) utgörs av ord (”MILF” och ”Wife”) som snarare anspelar på betydligt mognare kvinnor. Ett förslag till annan möjlig analys av topsökorden än att vi (män) vill infantilisera och ”förminska kvinnans intellektuella status i samhället” skulle till exempel kunna vara att toppen utgörs av ämnen som har något ”förbjudet” över sig (jag föreställer mig, återigen en gissning från min sida!, att ”Wife” i regel anspelar på någon annan än ens tänkta egna fru). Att du har ett bredare perspektiv bakom den citerade analysen förstår jag, och jag kan absolut tänka mig att det kan ligga en poäng i din slutsats. Men åtminstone porrstatistiken, vilken utgör en stor del av ditt inlägg, verkar inte helt tydligt stödja den; utan (för Europa (!)) snarare tvärtom — det finns definitivt en efterfrågan på mogna kvinnor.

    Ovan spelar, tror jag, tämligen liten roll (om alls någon) för vad jag uppfattar som ditt huvudresonemang (exempel på media/reklams framställning av kvinnor) utan jag menar enbart ha påpekat att beläggen du lägger fram för sammankopplingen mellan porrkonsumtion (vilka kanske, kanske inte, spelar roll i din slutanalys — slutsatserna förefaller mig inte så tydligt refererande) och media/reklam inte är särskilt tvingande.

    Med vänlig hälsning!

    Gilla

    • BLEKK.se · mars 19, 2013

      Hej Patrik!
      Jag grundade det främst på Millwards statistik över hur frekvent ungdomlighet porträtteras i porrfilm. Där var ord som Teen, sister, sorority m.m. överväldigande frekventa. Men jag håller helt med dig om att Milf, mom, granny etc. också är eftersökta på porrsajter. Kanske blir det ett annat inlägg här på bloggen, men i just detta fokuserade jag på att koppla samman Millward och Porn MDs resultat.

      Gilla

    • Niklas · mars 19, 2013

      Först och främst, riktigt bra skriven kommentar och ett ödjmukt förhållningssätt. Gillas skarpt!

      En sak jag hakade upp mig lite på var att det du refererar är sökord, medan analysen nämner titel. Det tolkar jag som att det är en skillnad mellan konsumtion och produktion. Om det är relevant eller ej beror lite på hur reklamindustrin fungerar. Använder de det som är mest frekvent använt inom porren eller som är mest eftersökt? (Själv har jag ingen aning)

      Möjligen har både reklambranshen och porrindustrin en skev bild? Vilket i mina ögon kan det vara positivt, då det kan innebära en ekonomisk drivkraft för utveckling av porren och möjligen reklamen åt ett annat håll. Kan man jämföra historiskt statistik så vore det intressant att läsa en analys av utvecklingen. Går det åt mer kvinnoförnedring och yngre medelålder i porren (både produktion och konsumption), och vad är sambandet mellan produktion och konsumtion?

      Om innehåll i tillgänglig porr styr konsumtion är det nog mer svåranalyserat.

      Gilla

      • BLEKK.se · mars 19, 2013

        Hej Niklas. Tack. Jag har inget belägg för hur produktion och konsumtion samspelar i porrindustrin, men det hade varit intressant att eftersöka. Min tanke är att porren såklart produceras utefter vad folk efterfrågar, men också att folk efterfrågar vad de är vana att se, dvs. det som finns i film, tv-serier och annan populärkultur. Tonåringar och sex är ju otroligt vanligt porträtterat i många Hollywoodfilmer, och jag är inte förvånad om detta avspeglas i vilken porr som efterfrågas. Men som sagt, det är mina spekulationer och jag får återkomma om och när jag har grund för detta.

        Gilla

  3. Lina · mars 19, 2013

    Gilla

  4. Anna · mars 19, 2013

    Hade varit intressant att se motsvarande resonemang på bilden av män i media och reklam - de är rätt duktigt objektifierade de också…

    Gilla

    • BLEKK.se · mars 19, 2013

      Hej.

      Jag tycker inte män blir objektifierade alls i samma utsträckning eller på samma sätt som kvinnor blir i reklam, även om det finns exempel på detta och då i synnerhet från de senaste åren. Mycket av porträtteringen av män i reklam är inte objektifierande. Männen får istället ofta vara aktiva, handlande subjekt, som är en världsskillnad mot att vara ett passivt objekt.

      Det finns givetvis skadliga sätt att porträttera män i reklam, t.ex. när de är dominanta, våldsamma, i s.k. ”face-off masculinity” eller ö.h.t. spär på en machokultur. Du får gärna, och jag menar allvar, skicka över åtminstone ett tjugotal bilder där du menar att män blir objektifierade på detta sättet, så kan jag kolla på dem närmre. Jag har själv inte hittat så många bra exempel.

      Mvh,
      Michaela

      Gilla

      • Anna · mars 19, 2013

        Titta på valfri underklädesreklam eller parfymreklam så skulle jag säga att de för det mesta enbart bygger på män som sexiga, muskulösa djur att sätta tänderna i. Eller varför inte - läs en Cosmopolitan eller liknande tjejtidning. Där brukar det finnas mycket bra förklaringar på varför män är känslolösa varelser som bara styrs av sina instinkter - dvs, att jaga och att fortplanta sig. Jag kan tycka att det verkar finnas minst lika stor ”press” på män att vara manliga, tuffa och gilla vissa saker som det finns på kvinnor att vara sexiga, unga och gilla att vara underlägsna.
        Jag menar inte på något sätt att du har fel i det du skriver, bara att det kanske finns två sidor av myntet. Den skeva bild man ofta får genom media, reklam och för den delen porr inbegriper knappast bara kvinnor.

        Gilla

      • BLEKK.se · mars 19, 2013

        Absolut två sidor av myntet. Men vad gäller objektifiering av män menar jag så här: http://hej.blekk.se/2013/02/09/lilla-hm-skolan/

        Gilla

  5. Nea · mars 19, 2013

    Undrar om den där BMW-annonsen blev bannlyst och hur länge sedan det var… Googlade på BMW Premium Selection och det är tydligen begagnade bilar som är yngre än fem år och inte kört så långt. ”BMW Premium Selection. Nästan ny BMW.” känns ganska förnedrande att objektifiera kvinnor till den grad att de är som begagnade bilar men inte särskilt förvånande för att komma från bilindustrin. Min mamma jobbar på ett tyskt företag som också använder sig av kvinnoobjektifierande reklam och det speglar sig i hur företagskulturen ser ut. Kvinnor ska helst inte säga så mycket eller göra mer än vad de blir tillsagda att göra.

    Gilla

  6. Ping: Mer om reklam och taskig kvinnosyn » Tanja
  7. Elina Pahnke · mars 19, 2013

    Hej !
    Försökt hitta nånslags mailadress till dig utan framgång så jag skriver helt enkelt här.
    Jag driver en blogg som heter fittjournalen.blogg.se där jag just nu håller på med ett projekt där jag samlar ihop texter av unga tjejer om sex , som en slags sexantologi, för att försöka eliminera bilden av tjejer som sexuellt passiva. Det är tänkt lite som en nutida fittstim och jag behöver nu fler texter för att kunna driva igenom projektet. Tänkte kolla om du skulle vara intresserad av att skriva en rad eller två om sex? Det är totalt opretto och kan se ut lite hursomhelst så länge det är kopplat till sex och ger en positiv bild av det. Vore jättesköj om du ville vara med, eller vet någon som vill vara det! Du kan få tag på mig på [email protected] och se exempel på text på bloggen.
    Keep the good work up!

    Gilla

  8. Ping: Sevärd dokumentär om hur porren influerar skönhetsindustrin och hur det påverkar oss | Carnebro - En del av Anna-Carin
  9. HellektroKommunist777 · mars 19, 2013

    Reblogged this on queenmaschine777.

    Gilla

  10. mats · mars 19, 2013

    Det är sällan jag erkänner att någon är smartare än jag. Nu gör jag det! Det var en intelligent analys du gjorde. Grattis! Mats

    Gilla

  11. virre · mars 19, 2013

    Hej,
    Intressant med all kritik mot American Apparel, men varför är det ingen som visar de sexualiserade bilderna på MÄN som dom använder på sin webbplats? Klicka dig in på underkläder för män och kika vet jag.

    Gilla

  12. changethebee · mars 19, 2013

    Ett inlägg som har en viktig poäng som jag håller med om. Tyvärr så tar du upp en del exempel på reklam som jag verkligen lnte förstår hur du får till referenser till facials, vilket redan sr påpekats i kommentarerna. Det finns så mycket riktig sexism riktad mot kvinnor så att överdriva och ta dåliga exempel förstår jag absolut inte. Det gör bara att man rycker på axlarna åt hela inlägget och tänker att hon vet inte vad hon snackar om. Vilket jag tror att du gör. Det här är ett återkommande problem i den här debatten. Man behöver inte ta till överdrifter och förenklingar för att få fram sitt budskap. Det är samma sak som när man kommer på någon med en lögn, man undrar direkt vad mer personen har ljugit om. När en feminist använder sig av oseriösa eller överdrivna exempel så får det mindre insatta människor att tänka att alla feminister överdriver eller bara gnäller.
    Jag skriver själv inga feministiska inlägg men jag delar regelbundet allt bra jag ser på Facebook. Jag önskar dock att även de mest radikala feministerna kunde kliva ur sina echo chambers och inse att de inte ska rikta budskapet mot varandra. Stop preaching to the choir!

    Till er män som kommenterat och försöker jämställa sexism riktad mot män med sexism riktad mot kvinnor.. Skärp er! Det ni håller på med är barnsligt.

    Gilla

  13. Bonny · mars 19, 2013

    Jag tror inte hentai innebär att det är givet att det är underåriga flickor, det är helt enkelt tecknad porr från Japan. Sedan är förstås teen-trenden lika stor i Japan som överallt annars, men det finns hentai med MILFs och vuxna kvinnor också.

    Mycket bra artikel, jag kände inte till din blogg sedan tidigare, men jag ska definitivt bokmärka den till min läslista :)

    Gilla

  14. Ida · mars 19, 2013

    Som Bonny säger är inte hentai porr inriktat på underåriga flickor, det är som vanlig porr fast tecknat. Lolicon, en subgenre till hentai, är dock underåriga flickor, shotacon är samma sak fast med pojkar. Lätt att missa om man inte är insatt i anime och hoppas det förtydligade lite saker :)

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · mars 19, 2013

      Tack för förtydligandet, Ida!

      Gilla

  15. Ping: Det pornografiska bildspråket | Culture a...
  16. Christer Björklund · mars 19, 2013

    Hej.
    Fick en länk till din blogg via en vän.
    Har läst såväl det du skrivit, som de kommentarer som du fått.
    Har inga speciella synpunkter eller kommentarer på något.
    Tycker du för fram en bra och öppen frågeställning.
    Tycker även att de kommentarer som ges är öppna och inbjudande till diskussion.
    Kan bara gratulera alla inblandade till sättet som inlägg och diskussion förs - borde bli en inspiration för traditionella media som mest verkar vara ute för sensation och skandal.
    Denna typ av inlägg och dialog borde endast kunna skapa bredare insikt.
    Fortsätt på den inslagna vägen!

    Gilla

  17. stinktier86 · mars 19, 2013

    Hej! För det första, din språkdräkt är ett sant nöje att ta del av.
    För det övriga, ang. kvinnors reduktion till roller som inte tänker. Jag tror du har rätt. Jag tror också det är ett typiskt ideologiskt mönster som drabbar vilken maktansamling som helst som använder ideologi som vapen för att upprätthålla sin makt. Själva planen är att förskjuta eller ignorera de fakta (i detta fall: kvinnor tänker, har erfarenheter och utvecklas) därför att samma fakta ställer till med problem i logiken som används för att försvara och upprätthålla makten. Dvs, om vi bara fortsätter att låtsas att kvinnor inte tänker, så kan vi upprätthålla och förvalta makt(o)balansen som den är. Om vi ser det som ett system, så går det att tillämpa på mycket mer än just lolitafieringen. I förlängningen används precis samma ideologiska teknik för att osynliggöra kvinnor. Om vi utgår från att kvinnor inte finns, eller om de bara finns i vissa få aspekter eller sammanhang (vilket jag sett otaliga fall i litteratur såväl som filmat material - I sci-fi-romanen metro 2033 nämns inte en enda kvinna någon gång förutom i en passage där det stod ”kvinnorna skrek när råttorna vällde in på perrongen”; ur löst minne citerat), så kan samma gamla maktförskjutningar fortsätta upprätthålla ett status quo med ganska liten ansträngning.

    Gilla

  18. Stefan Balogh · mars 19, 2013

    Hej Fick länken av en god vän. Du säger något som jag själv tar upp då jag pratar om sexualitet ”sex mer än bara samlag” det jag reflekterar över är något som jag själv reflekterar över och det är delvis i denna textrad från din text ”Vi får alltid ta del av hennes ansikte och gillande uttryck, medan vi aldrig ser mannens ansikte”
    jag finner heteroporr extremt diskriminerande mot kvinnor men också mot män. Mannen blir ett verktyg i framställandet av den sexuella praktiken, ett stånd som ska penetrera och ta makt. Det speglar inte min syn på mitt val av könstillhörighet ”MAN” Det som väcker tanken är att jag hör nästan inga andra män ha åsikter om framställandet av den manlighet som heteroporren visar. Väldigt bra artikel.
    Tack
    Stefan Balogh

    Gilla

  19. Ping: om att bli förminskad och klappad på huvudet | fittjournalen
  20. Ping: Always är inte din feministiska kompis | HEJ BLEKK!

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s