Vi lär dem maskeraden - klart de vill gå!

Frida Boisen skrev nyligen en krönika på Expressen om hur åttaåriga flickor har på sig bh i skolan. Kontentan av krönikan, och dess efterspel låter ungefär: ”Bränn barn-bh:n!” ”Låt barn vara barn!” o.s.v. En facebooksida som heter Låt barn vara barn har nu också startats i kampanjsyfte. Jag har ett par saker att säga, eftersom det känns som att fokus ligger på fel saker. Missförstå mig rätt, jag håller med om att inte åttaåringar ska ha bh, men debatten är för enformig.

Boisen förstår inte hur åttaåringar som inte ”har bröst” kan ha bh (jag säger ”har” eftersom storleken inte avgör om man har bröst eller inte, även många vuxna kvinnor kan ha väldigt små bröst, eller trans för den delen). Barn lär sig från extremt tidig ålder att bröst på tjejer är annorlunda från bröst på män. Hur? För att vi redan i 3-4 års ålder klär flickor med bikiniöverdelar på stranden, och lär då barn att bröst ska skylas. Genom handlingen blir bröst otillåtna, men också sexualiserade, fastän att flickorna inte ens ”har” några bröst.

Vi lär pojkar att ett naket kvinnobröst är ett ”förbjudet” bröst, att bh-band är till för att dra i och retas genom. Vi lär flickor att bröst är till för andras njutning, men inte till för allmänheten. Vi lär dem att bh:ar är sexiga. Vi lär dem att det är okej att publicera en bild av mansbröst på Facebook, men att bilder av kvinnobröst blir borttagna på grund av att de är stötande. Vi lär dem också se på bröst som en objektifierad del av kvinnokroppen. Vi lär dem att det blir ”nipplegate” och ”bröstskandal” när en kvinna visar en bröstvårta på Super Bowl, medan en man alltid kan visa sina bröstvårtor utan efterföljande ”bröstchock”.

Så jag förstår att tjejerna i tredje klass tar på sig en bh. De har, redan under flera år, lärt sig att bröst är sexualiserade och att bh:n är naturlig – inte som ett praktiskt klädesplagg utan som ett sexigt klädesplagg. Bröst är då inte heller i sin natur praktiska, utan sexuella. Vi lär också barn att växa upp snabbare. Det sker ofrånkomligt eftersom de kan konsumera sådant som är skapat för vuxna, och därmed lär de sig vad det innebär att vara vuxen. ”Bli kvinna”. Bära bh, sminka sig. Vi lär dem maskeraden - klart de vill gå!

Så när Boisen frågar sig varför barn som inte ”har några bröst” använder bh, är det enklaste svaret att det har inte med bröstens storlek eller barnets ålder att göra; vi själva har lärt alla, vuxna och barn, att bröst är sexuella. Många vuxna kvinnor utan bröst, eller väldigt små bröst, använder också bh. Inte på grund av praktiska skäl, utan för att leva upp till den fullständiga normen ”kvinna”. Jag själv har slutat använda bh, jag behöver den inte. Om den inte är praktisk, varför ska jag då använda den? För att den är sexig? För att bröstvårtor inte ”får” synas?

Istället för att göra det här till en slags ”anti klädföretag som gör bikiniöverdelar och bh:ar i barnstorlek”-kampanj borde vi vända blicken inåt och fråga oss: Hur sexualiseras barn? Vad gör vi för att motverka detta? Hur kan jag få mitt barn att förstå sexism och objektifiering av kvinnokroppen utan att påverka hen negativt? Varför är kvinnokroppen sexualiserad och måste det vara så ens för vuxna kvinnor? Hur skulle det se ut om bröst inte var sexualiserade och objektifierade varken på unga flickor eller vuxna kvinnor? Diskussionen om bröst handlar egentligen inte om att sexualisera barn, utan om att sexualisera kvinnokroppen.

Sexualisering av små flickor är en liten del i en stor helhet, en helhet där strukturer objektifierar och sexualiserar flickors, tjejers och kvinnors kroppar. Det är inte en fråga om att låta barn vara barn, det är en fråga om att låta kvinnor vara kvinnor, hur de än vill vara det.

(Speaking of: Kolla in Amanda Palmers övergrymma sång till The Daily Mail som skrev om hennes ”nipple slip”.)

63 kommentarer

  1. Elin · juli 15, 2013

    Jag försökte mig på att formulera något liknande tidigare idag: http://drakskatten.wordpress.com/2013/07/15/vi-botar-symptomen-men-sjukdomen-finns-kvar/ men du är helt klart skarpare! Gillagillagilla :))

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Jag håller med dig! Läste ditt inlägg.

      Gilla

      • Elin · juli 15, 2013

        Tack! Kul att du läste, du är en stor inspirationskälla för mig :)

        Gilla

  2. När Annie fotograferar · juli 15, 2013

    Sjukt bra skrivet. Att barn bär bh och klackskor är symptom på en sjukdom, inte själva sjukdomen. Att ”bränna bh:n” skulle hjälpa vore som att bara torka blodet från en knivstucken och tro att det inte kommer mer. Man måste gå till botten av problemet. Utseendefixeringen och kvinnosynen behöver en hel del renovering för att bli modern och jämlik…

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Absolut.

      Gilla

  3. K · juli 15, 2013

    JAAAAA! Tack!!!!

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Varsågod. :)

      Gilla

  4. Rocky · juli 15, 2013

    Bra inlägg i debatten :) Visst tycker jag till stor del likadant, att det bara är symptomen och inte själva sjukdomen vi försöker bota när man ska bränna behåarna - men samtidigt är just det här ju skitbra att folk får upp ögonen för detta och kanske börjar tänka lite djupare i de här banorna. Kan en ju hoppas iallafall!

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Jag håller med. Jag gillar att folk reagerar, blir arga, vill bränna barn-bh:n. Därför motsätter jag mig inte heller Boisens kampanj, jag vill bara nyansera debatten.

      Gilla

  5. Fanny · juli 15, 2013

    ASSÅ ÅH, TACK!!! Hittade till din blogg idag och har nu suttit och läst dina blogginlägg i tre timmar, kan inte sluta! Du skriver så otroligt vettiga inlägg och jag kan bara hålla med om allt du skriver. Fortsätt med det du gör, du rockar!!

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Men TACK Fanny. <3 Glad jag blir. Du är välkommen.

      Gilla

  6. Malena (@mennami) · juli 15, 2013

    Yes! Nu hjälpte du mig igen. Nu vågar jag skita i bh:n som jag tänkt ett tag. Har inga bröst alls pga anorexi och har varit helt frustrerad på det här med att använda bh. Det finns ju, naturligtvis, ingen som passar. Det är bara obehagligt. Så nu vågar jag skippa den normen med andra goda skäl också. Din blogg är ett stort stöd och inspiration…

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Vad fint att höra, Malena. Klart man inte ska ta på sig bh för någon annans skull. Och hoppas du tilfrisknar från anorexian. <3 Kram!

      Gilla

  7. Lillemor · juli 15, 2013

    Riktigt bra skrivet! Det är bra att det finns människor som kan uttrycka sig när vi andra sitter med tunghäfta!

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Tack Lillemor!

      Gilla

  8. Ninni · juli 15, 2013

    Tycker det är ungefär samma sak att 3-4-åringar har bikiniöverdel som att 8-åringar som inte behöver det har bh.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Till viss del, men som jag skrev, de har bh för att de tidigare har haft bikini.

      Gilla

  9. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa · juli 15, 2013

    Absolut! Vi måste komma åt roten. Men kan också behandla symptomen samtidigt (till viss del). Dels genom att själv agera förebild (så mycket en orkar, genom att typ sluta vardagssminka sig). Men också genom att inte ställa sig självklart tillåtande (utan diskussion och ifrågasättande tsm med barnet) när åttaåringen vill sminka sig till vardags.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Håller med dig.

      Gilla

  10. daniela · juli 15, 2013

    alltså detta är så himla huvudet på spiken. hundra kramar till dig!

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      <3

      Gilla

  11. Johanna · juli 15, 2013

    ”Vi lär pojkar att ett naket kvinnobröst är ett ”förbjudet” bröst, att bh-band är till för att dra i och retas genom. Vi lär flickor att bröst är till för andras njutning, men inte till för allmänheten.”
    ”Så jag förstår att tjejerna i tredje klass tar på sig en bh. De har, redan under flera år, lärt sig att bröst är sexualiserade och att bh:n är naturlig – inte som ett praktiskt klädesplagg utan som ett sexigt klädesplagg. Bröst är då inte heller i sin natur praktiska, utan sexuella.”
    Alltså helt ärligt, vem lär åttaåriga flickor det? Jag kan förstå att det gäller äldre tjejer, men kom igen, åttaåringar. Bröst är i första hand praktiska, för att amma barn. I andra hand sexuella.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Elvaåriga tjejer i Sverige rakar i allt högre utsträckning underlivet. Jag antar att du menar att de inte lärt sig av andra att ett rakat underliv hör till en viss norm, och vill anamma den?

      Bröst ser jag definitivt som i första hand sexuella, därefter praktiska (för vissa).

      Gilla

      • Johanna · juli 15, 2013

        Jag håller med om att det du skriver gäller för flickor i den åldern (11 år och uppåt), men inte för åttaåringar. Det är 13 års gräns på facebook bl a. Det är stor skillnad på att vara åtta år och elva.

        Jag tycker det är fruktansvärt att det är så som du skriver. Jag har själv en syster som idag är 15 år och har sett hur hon påverkats av media osv.

        Gilla

      • Johanna · juli 15, 2013

        Sen är ju argumentet att det finns inga bh:ar för barn bra att kunna ta till ifall barnet tjatar.

        Gilla

    • Margarethe Kuhn-Müntzing · juli 15, 2013

      Du tycker att bröst är i första hand praktiska, i andra hand sexuella. Jag tycker att de är både och, de är till för barnmat, till för kvinnors sexuella njutning och till för mäns sexuella njutning utan inbördes ordning. Och så är de en del av vår kropp precis som vilken kroppsdel som helst. Tyvärr, Johanna, små flickor är mycket tidigt medvetna om att deras kroppar är någonting som är naturligt och frejdigt. Har själv hört föräldrar på stranden som uppmuntrar fyraåringen att ta på bikiniöverdel så ”pojkarna inte ska se dina bröst” och även om det inte är så öppet för de flesta flickor så får de förmedlat att deras kropp inte bara är deras, genom kommentarer, och när de härmar äldreflickor och flickor i sin omgivning. Jag är skolkurator för yngre barn och tar mig för pannan många gånger, tro mej…

      Gilla

      • Margarethe Kuhn-Müntzing · juli 15, 2013

        Menar naturligtvis att ”små flickor tidigt är medvetna om att deras kroppar INTE är något naturligt och frejdigt”!

        Gilla

      • Johanna · juli 15, 2013

        Nämen usch, har det verkligen gått så långt ner i åldrarna så fort. Det är ju riktigt vidrigt. Jag trodde verkligen inte det. Då är jag med.

        Jag kan ha helt fel, men det låter för mig som att barn idag isf beter sig som vissa sexuellt ofredade barn gör och jag tänker att det kan inte vara hälsosamt. Alltså jag kan vara helt ute och cykla nu, men det var iaf min första känsla. Kanske beror på att jag tidigare var påläst om sexualbrott och hur offer reagerar pga min utbildning.

        Gilla

    • Apoidea Theorem (Bisatser) · juli 15, 2013

      Jag såg precis http://tjuvlyssnat.se/tjuvlyssnat/livets-toppar-och-dalar/ häromdagen. Det passar oerhört bra in just här - barn som lär varandra att bröst inte får synas…

      Gilla

      • Johanna · juli 15, 2013

        Jo det gör det. Lillkillen har väl också fått lära sig att såna ”skämt” är roliga.

        Jag tolkade blogginlägget lite väl hastigt tidigare med en väldigt snäv syn, men nu e jag me. Bra att ämnet tas upp.

        Gilla

  12. Hetta · juli 15, 2013

    Bra skrivet!!!! :) Kram på dej! Jag skippar också BH, så mycket skönare o framförallt friare utan! För mig blir det ett tvång att ha BH på mig. Jag andas mycket bättre utan.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Ja, men verkligen! Bh stryper lungorna på en.

      Gilla

  13. Annika · juli 15, 2013

    Tack för ett bra inlägg! Jag tänkte också, när jag läste Boisens krönika, att det där börjar ju långt tidigare, med bikiniöverdelar på små barn. Ett par vänner till mig har en flicka på 3 år och de tänkte att hon som barn kunde bada naken eller möjligtvis i underdel för att inte få sand i rumpan. Men nästan varje gång de är på stranden så kommer en vuxen fram och råder dem att ta på barnet badkläder eller en överdel. När de frågar varför hänvisas det ofta till att ”det finns så många pedofiler”! Snart kommer deras lilla tjej att fatta att något är fel eftersom vuxna tittar snett på deras familj och inga andra barn på stranden är nakna. Det är inte helt lätt att förklara för en 4-åring att de inte vill bidra till att sexualisera barn och bröst.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · juli 15, 2013

      Ja, det är också problematiskt. Jag tror det är en ganska farlig grej det där med ”pedofilskräck” på stranden, både för pojkar och flickor och vuxna. Bäst att försöka reclaima nakenheten.

      Gilla

      • Ms Octopussy · juli 15, 2013

        Skriv gärna ett inlägg om det! Jag tycker det där är väldigt svårt. Med alla mobilkameror på stranden tycker jag det är en väldigt obehaglig tanke hur snabbt mina barn kan spridas ut på nätet. Jag känner mig stressad av att inte ha ngn kontroll över det och det är inte helt lätt att då låta barnen springa nakna bland massa okänt folk.

        Gilla

      • Fredrik Andersson Carlö · juli 15, 2013

        Ms Octopussy:
        Om du känner dig stressad och orolig, prova att tänka så här: Risken att det ska vara en pedofil på stranden som fotar nakna barn är väldigt liten. Det är inte som att det råder någon brist på bilder på nakna barn världen över, så om pedofilen bara vill ha bilder på nakna barn som leker så kan hen redan få tag på det, utan att behöva utsätta sig för risken att bli påkommen med att smygfota barn på stranden. Men skulle det ändå ske, så kommer dina barn med allra största sannolikhet inte ta någon skada av det, eftersom de inte kommer att veta om att de blivit fotade.

        Gilla

  14. Linda · juli 15, 2013

    Hur kan man vrida en diskussion från att flickor som inte har hunnit få bröst har BH, till att kvinnors bröst är till för andras njutning?! Jag vet inte hur ni lever era liv men i mitt liv är mina bröst till för min njutning :)
    Vanligtvis orkar jag inte svara på såna här inlägg som skrivna av personer som tar varje tillfälle i akt att försöka få oss kvinnor att känna sig förtryckta. I dag kunde jag visst inte låta bli.
    I övrigt så gillar jag att se på män i bar överkropp, älskar det faktiskt! Objektifiering? I så fall kanske någon en endaste gång kan skriva ett litet inlägg om det? Ja, det kommer inte att bli jag alltså, jag är nämligen för att man njuter av sin egen kropp och visar upp den om man vill och hur man vill, i linne, BH eller utan.

    Gilla

  15. Hariman · juli 15, 2013

    Absolut! Jag tänkte mig iofs att skribenten av den ursprungliga artikeln faktiskt förstår småflickor vill ha BH (annars är hon tämligen enfaldig), men jag håller helt med om att det är bra att vidga diskussionen. Samtidigt ser jag ingen motsättning mellan att föräldrar specifikt problematiserar inköp av BH till sina småflickor (som jag skulle göra med min sjuåring) och tar den större diskussionen. Det ena utesluter inte det andra, som jag ser det.

    Gilla

  16. Clas Kristiansson · juli 15, 2013

    Enligt min syn är Boisen en småborgerlig hycklare av värsta sort. Men jag läste en artikel i DN som gav lite perspektiv.
    http://www.dn.se/kultur-noje/amanda-palmer-hanade-tidning-genom-lat/

    Gilla

  17. catrinxr · juli 15, 2013

    Tack. Sa precis här om dagen till min syster att jag tänkte försöka ‘skapa en trend’ med att gå utan bh, jag gör det själv allt oftare. Jag är ung, 21 år, och har ca 75b i storlek. Vad är syftet för mig liksom? Hon tyckte jag var lite knäpp, men tack för inspirationen. Vi är inte ensamma! :)

    Gilla

  18. Rebecca · juli 15, 2013

    Jag tänker att det också ligger ytterligare ett lager i det hela. Barn vill ju bli äldre, verka större och äldre än de är. De leker mamma, pappa, barn osv. Att barnen då också vill ha BH som en ”tecken” på att verka gamla/mogna behöver nödvändigtvis inte handla om en sexualisering. Många kvinnor behöver nämligen BH för att de har stora bröst. Särskilt ammande småbarnsmammor. Även om alla mammor/kvinnor skulle sluta använda BH så skulle barnen hitta andra sätt att verka mer mogna/vuxna än de är. Frågan tycker jag ligger lite i varför barn inte tillåts vara barn. Hur tänker du kring det?

    Gilla

  19. Saga · juli 15, 2013

    Tack för ett underbart bra inlägg, som både är fullt av vettiga argument samt väldigt inkluderande. Tack!

    Gilla

  20. Emmett · juli 15, 2013

    så sjukt bra skrivet! borde va med i nån av de större tidningarna eller iaf delas på fb och andra sidor :) Hoppas du fortsätter skriva kring det här området :) Lycka till i framtiden :D

    Gilla

  21. Johanna Af Apel · juli 15, 2013

    Du är så jävla grym, välformulerad, vass och på pricken. Tack för det!
    <3

    Gilla

  22. Saskia · juli 15, 2013

    Tack igen. Du har tagit ett kliv in i mitt liv som jag uppskattar otroligt högt! Att läsa din blogg är befriande och lärande och det har hjälpt mig mer än mycket annat (professionell hjälp, inkluderat). Jag har tre brorsdöttrar som står mig mycket nära och en av deras förebilder är ofrånkomligen jag, och för en tid sedan slutade jag med en rad olika dagliga uppgifter som normen har skapat åt mig (exempelvis att bära BH, att raka mig o s v) för att jag insåg att jag i min tur uppvisar att det onaturliga är naturligt lika mycket som media och alla andra gör det. Min äldsta brorsdotter är 12 och vågar stå emot mycket och stå för det dessutom, trots att många av hennes vänner inte gör det, och min yngsta är 8 och jag önskar att hon och alla andra barn får vara och förbli barn så länge som möjligt.
    Det blir bara skönare och lättare att vara jag med ett kliv bort från normerna. Tack igen till dig och fortsatt lycka till!

    Gilla

  23. Emilio · juli 15, 2013

    Bra skrivet, nu har jag halkat in här för många gånger på facebookdelningar för att inte prenumerera :).

    Gilla

  24. Oskar · juli 15, 2013

    Verkligen ett jättebra inlägg! Det bästa jag läst hittills i debatten! Oskar

    Gilla

  25. Anja Jönsson · juli 15, 2013

    Håller med dig fullständigt! Blir fruktansvärt frustrerad över den sexualisering av kvinnor som fullständigt sköljer över oss. Var nyligen på Tosselilla och blev besviken över att där var porträtterade storbystade leende kvinnor på flera av deras åkattraktioner medan männen porträtterades som sportsligt aktiva. Det är totalt obegripligt vad dessa bilder har på karuseller för barn och unga att göra. Anja

    Gilla

  26. Ping: Det räcker nu. | Hit och dit och tillbaka igen
  27. Martin · juli 15, 2013

    Bra skrivet, jag instämmer. Låt barn vara barn.

    Denna bild säger ju allt:
    http://vesslan.com/archives/370

    Gilla

  28. Fredrik Andersson Carlö · juli 15, 2013

    Jag tycker att det finns två aspekter här. Dels att kvinnor förväntas täcka sina bröst när män inte förväntas göra det, dels att barn blir ”vuxna” tidigare, bland annat genom att de anammar klädesvanor från vuxna i allt tidigare åldrar.

    Frågan är hur man bäst bekämpar fenomenet?

    För det första problemet tycker jag att vi borde börja med att ändra alla förhållningsregler (på badhus, lag, osv) som säger att en kvinna måste täcka brösten när män inte behöver göra det. Därifrån till att få folk att ändra sig är det nog en bit, men det vore i alla fall en början.

    För det andra problemet tycker jag att det är alldeles förträffligt att kritisera och bojkotta företag som säljer bikiniöverdelar för ej könsmogna flickor. Deras agerande (säljandet och tillhandahållandet, men ockås marknadsförandet) bidrar kraftigt till reproducerandet av den här kulturen. Och inte bara att barn tvingas bli vuxna tidigare (dvs bete sig som könsmogna trots att de inte är det), utan även till det första problemet. När till och med 8-åriga flickor börjar täcka sin bröstkorg kommer förväntan/kravet på vuxna kvinnor att göra detsamma bli starkare.

    Gilla

  29. Elina Pahnke · juli 15, 2013

    grym du är!

    Gilla

  30. Lena Wikström · juli 15, 2013

    Jag har ju en annan syn på det hela. Jag blev tonåring på det tidiga 80-talet, då skulle man inte ha BH, ingen i klassen hade det. Jag som fick rätt stora, tunga bröst rätt tidigt, ångrar idag att jag inte hade modet att börja använda BH tidigare.
    Jag började med sport-BH på gympan på gymnasiet! och då hade naturen redan satt sina spår.
    Mina tjejer är 11 år idag, och de börjar få bröst redan, och jag försöker på alla sätt få dem att vilja använda mjuka sport-BHs eller mjuka bandå-BHs, men de vägrar…för att ingen annan i klassen har det….
    Historien upprepar sig

    Tack för mig

    Lena

    Gilla

  31. Ping: Barn i bh | Camelliss
  32. datajenny · juli 15, 2013

    Hej! Nu hoppas jag att ni inte tror att jag stödjer att barn utan bröst ska ha BH eller bikini. Tycker baddräkt är bättre.

    När jag var 9 år gammal och gick i tredje klass hade jag en klasskamrat som hade stora bröst. B-kupa. Hon var rätt så litet så det fanns inte BH:ar i hennes storlek, så hon fick gå utan. Hon tyckte det var jobbigt då det gjorde ont när hon lekte. Jag fick bröst vid 10 års ålder. När jag var 11 så ville jag ha en sport BH men det fick jag inte. Jag kan meddela att det var rena tortyren och springa runt på idrotten med bröst så gjorde ont.

    Idag när jag är 33 år gammal så använder jag BH utanför hemmet så fort jag kommer hem så tar jag av mig den. Det är skönt att vara utan, men det är rena rama tortyren att försöka springa. Sen så måste jag hå in i speciella BH affärer pga att den storleken jag har finns inte på Lindex, H&M osv. Så kostanden för en BH ligger runt 800-1000:-

    Folk som säger att det är fel av barn att ha BH, har man inte bröst så ska man ju inte ha BH, jag ser BH:n som ett hjälpmedel. Jag skulle inte kunna idrotta eller springa, knappt gå i raskt tempo utan BH. Samma var det när jag var 11 år. Man blev retad för att man fick hålla upp sina bröst med händerna när man hade idrott och sprang, hade jag fått ha BH så hade detta inte varit ett problem.

    Så jag tycker nog att det är fel att man ska förbjuda BH till barn. För det finns barn som kommer i puperteten tidigt och får bröst.

    Tycker att det ska vara sund förnuft som gäller. Här måste man som föräldrar uppfostra sina barn på ett bra sätt.

    Gilla

  33. Cecilia Boström (@ceciliabostroem) · juli 15, 2013

    Jag fick ännu en tanke angående sexualisering av barn… Har inte den här hysterin med att raka bort sitt könshår något med det hela att göra? Funderar på huruvida det hänger ihop med hur flickor vill träda in i vuxenvärlden och hur vuxna kvinnor vill se ut som barn. Skulle vara intressant med din analys!

    Gilla

  34. Ping: Sexualisering av småflickor och vem som lär oss att vi är fula | Hippiemamman
  35. Andreas · juli 15, 2013

    bra skrivet

    Gilla

  36. Ping: Bildspråk och genus 101 | HEJ BLEKK!
  37. Ping: Att vara topless är en fråga om att få vara ett subjekt | HEJ BLEKK!
  38. Ping: Vi lär dem maskeraden klart de vill gå! | Alien wants breasts
  39. Ping: TACK till er | HEJ BLEKK!

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s