Ja, då vore det omvänd sexism

Har ni sett Aamer Rahmars ståupptal om det så kallade begreppet ”omvänd rasism”? Jag tycker han förklarar på ett sådant ypperligt sätt varför omvänd rasism inte kan existera, att jag valde att skriva en egen text med samma retorik men om ”omvänd sexism”. Den kommer här.

om

– Hur kan du som kvinna säga något sådant om en man? Tänk om jag som man sa samma saker om dig som kvinna. Du hade förmodligen kallat mig sexist, eller hur?

– Ja, det hade jag. Du borde aldrig säga sådana saker.

– Men du gör ju det om män! Varför är det inte okej för mig att säga exakt samma som du säger?! Tycker inte du att det är sexistiskt? Tycker inte du att det ”omvänd sexism”?

– Nej, jag tycker inte att det är omvänd sexism. Inte för att jag inte tror att omvänd sexism inte existerar. Jag tror det finns något sådant som omvänd sexism, jag hade kunnat vara en omvänd sexist om jag hade velat…

…då hade jag varit tvungen att ha en tidsmaskin. Jag går in i tidsmaskinen och åker tillbaka i tiden. Till tiden före män styrde världen på ett ekonomiskt, socialt, politiskt och kulturellt plan. Till tiden innan ett patriarkat utformades. Jag utformar där ett helt annorlunda samhälle. Jag övertygar där istället kvinnorna att ta all världslig makt, ger dem äganderätt till all mark, låter dem exploatera alla jordens resurser. Jag övertygar kvinnorna att de ska äga det mesta av jordens tillgångar, sitta på majoriteten av alla betydande positioner inom rättsväsendet och politiken och att de ska tjäna majoriteten av alla jordens pengar. Jag ger kvinnorna alla pengar och all makt och lämnar ingenting kvar åt männen. Män får givetvis inte rösträtt samtidigt som kvinnorna. Det är kvinnorna som tar alla besluten ända fram till början av 1900-talet. Men även om män nu har politisk rösträtt är det kvinnorna som tar de flesta politiska besluten.

Jag sätter upp regler som gör att mannen alltid tjänar mindre än vad kvinnan gör, även om de utför samma arbetsuppgifter. I alla bolag finns det fler vds som heter Birgitta än vad det finns män. När männen söker arbete får alla kvinnor företräde, trots att männen har likvärdiga meriter. När vi får jämföra en text undertecknad med först ett kvinnonamn och sedan ett mansnamn blir alltid texten med mansnamnet nedvärderad, fastän att det är exakt samma text.

I min värld går männen hem från krogen på kvällen rädda för att bli våldtagna av en kvinna. I handen har han ett överfallslarm eller sin lägenhetsnyckel. Det hjälper inte, han blir våldtagen när han nästan är hemma. I rätten säger den kvinnliga domaren att mannen hade för lite kläder på sig eller att han hade druckit sig för berusad. Att det sexuella övergreppet beror på mannen som offer och inte på kvinnan som förövare. Kvinnan får gå fri. På arbetsplatsen som är kvinnodominerad haglar sexistiska uttryck och kvinnorna utsätter de underbetalda männen på arbetsplatsen för sexuella trakasserier. Kvinnorna frågar mannen om han inte kan ta ett skämt och ursäktar sina trakasserier med ”women will be women”. Förra helgen blev en man gruppvåldtagen i Piteå, det blir en notis i tidningen.

Män säljs och köps av kvinnor världen över. Männen är på grund av sin utsatta, och inte sällan fattiga, situation tvingade till prostitution. De flesta smugglas illegalt till olika länder där de blir utsatta för våldtäkter, sexköp och misshandel. Varje år säljer män sex 250 000 gånger i Stockholm. Ingen bryr sig. Var tionde svensk kvinna har köpt sex, det är så kvinnor är. Män utgör 70 % av alla de i världen som lever på fattigdomsnivåer.

När jag kommit så här långt i min nya samhällsstruktur börjar jag övertyga kvinnorna att deras intellekt, personlighet och humor alltid är viktigast. Jag övertygar männen tvärtom genom att bilda en industri som tjänar pengar på deras utseende. Männen får genom tidningar, media och omvärlden höra att deras kropp och utseende aldrig duger. Då och då måste männen förhålla sig till nya kroppsideal som inte sällan kräver underliga bantningskurer och träningsrutiner. Jag släpper nya, häftiga kapitalistiska kosmetiska produkter. Förutom de vanliga mascara, ögonskugga och foundation för att dölja männens fula rynkor lanserar jag även en produkt som de kan använda för att bleka pungen. Jag får dem att tro att de måste raka sina ben och under armarna för att leva upp till könsrollen och normen ”man”. Om de har skäggväxt får jag dem att skämmas över sitt hår. Plastikoperationsindustrin blomstrar och många män lägger sig under kniven för att förstora sin pung, ta bort fett från låren och lyfta ansiktet. Det allra senaste är att de tar bort stora delar av sitt ollon för att de hört att den ”fladdrar” för mycket. Männen gör allt det här eftersom de lever i mitt matriarkat, ett samhälle där de blir dömda utefter utseende och kropp.

I mitt samhälle görs den mesta populärkulturen av kvinnor. Kvinnor skriver, regisserar och fotograferar filmer som oftast porträtterar män som bihang till starka kvinnliga karaktärer. Män fyller oftast en objektifierad, sexuell roll som kvinnans älskare, sekreterare eller är bara allmänt håglösa, icke-namngivna karaktärer.

Hemma med sambon sköter mannen större delen av allt hushållsarbete, obetalt efter sitt underbetalda sjuksköterskejobb. Mannen får dammsuga, tvätta, laga mat och ta hand om barnen. När kvinnan gör detsamma får hon applåder av andra män som påpekar vilken ”duktig mamma” sambons barn har. När kvinnan tar hand om sina barn heter det att hon ”passar” dem, hon kallas för den nya, ”moderna mamman”. Var fjärde man kommer uppleva våld i hemmet.

När mannen föder ungarna ser jag till att han klär sin son i rosa kläder och enbart ger honom dockor, leksaksspisar och rosetter. Om mannen överlever det vill säga, för var 90:e sekund dör en man när han föder ett barn – men världen verkar inte lägga några resurser på detta problem. Inga manssjukdomar läggs särskilt mycket resurser, pengar eller tid på. Dottern ska få bilar, duplo eller någon trollerilåda. I skolan går mannen på alla utvecklingssamtal och läraren påpekar att det går bra för sonen som är duktig och ofta placeras bland de jobbiga flickorna för att lugna ner dem. För dottern går det mindre bra, men hon får ändå bra betyg så länge hon gör uppgifterna över huvud taget. Givetvis innehåller alla skolböcker enbart historiska kvinnor, inga män finns representerade bland historiker, filosofer, psykologer, drottningar, uppfinningskvinnor och stora tänkare.

I tidningar syns bilder på kända mäns celluliter och ord som ”tjockchock” och ”babyfett” dyker upp. Häromdagen stod det att ”Kim kallade Kanye för fet kossa”. På Facebook blir en man kallad för hora när han inte är tillräckligt påklädd enligt vissa kvinnor, som utan problem kan posta bilder på sig själva iförda enbart kalsonger. Mansbröst ska skylas, det tycker också Facebook som blockerar dig som användare. I andra tidningar diskuteras aborträtten, vi vita cis-kvinnor med makt ifrågasätter om män verkligen har rätt till sina egna kroppar. Många av oss kommer ändå fram till att de inte har det. Mäns kroppar är allmän egendom, de ska vara redo att bli objektifierade, hatade, bedömda och betraktade.

Jag sätter upp regler som gör att alla kvinnor sitter på en privilegierad roll oavsett om det gäller ett socialt, politiskt, ekonomiskt eller kulturellt plan.

För att svara på din fråga. Om jag då, efter hundratals år av detta system, säger något dumt om män som att de har ”sköna fittsugarläppar” – ja då, då vore det omvänd sexism.

Jag skrev inte denna text för att jag hellre vill ha ett matriarkat istället för ett patriarkat. Jag ogillar alla samhällssystem som bygger på hierarkier oavsett vem som är högst upp i detta system. Jag skrev den inte för att förklara att män skadas av patriarkatet, det har jag redan skrivit om här för den som är intresserad. Jag skrev inte heller texten för att rättfärdiga att kvinnor kan bete sig illa mot män. Jag skrev texten som en ögonöppnare, för att belysa de olika utgångspunkter män och kvinnor har idag när det t.ex. skämtas om kropp/utseende eller att hantera hur man blir bemött på en arbetsplats eller i ett klassrum. När man vänder på rollerna på detta sätt blir det tydligt att en kvinna redan från början är i en mer utsatt position när någon säger sexistiska uttalanden till henne.

72 kommentarer

  1. Anna · december 19, 2013

    Vilken bra text!!

    Gilla

    • Thomas Nordin · december 19, 2013

      Omvänd rasism är ett begrepp som används för att definiera diskriminering mot den dominerande folkgruppen i ett samhälle

      Gilla

  2. Jonna · december 19, 2013

    Du är så jäkla grym! Helt bäst faktiskt!

    Gilla

  3. anonym · december 19, 2013

    Så typiskt feminister att istället för att göra världen jämnlik vilja göra männen underlägsna, ”hämnas” att vara arg på en folkgrupp där ett fåtal är idioter som i alla folkgrupper och sedan vilja hämnas på alla. Din logik är komisk! / en vit trångsynt man

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      Haha det är inte vad jag vill. Samhället jag beskriver är precis lika illa det vi har idag. Jag skrev texten för att öppna ögonen på folk.

      Gilla

      • Nej · december 19, 2013

        Texten är inte på något som helst sett verklighetsrelaterad då det inte är varken någon man eller person som suttit och planerat hur världen ska se ut. Man behöver inte på ett konstgjort och högt tvivelaktigt sätt vända på historien för att få fram omvänd rasism eller sexism. Om man dessutom kollar till både komikern och bloggpostens sätt och upplägg så missar ni både omvänd rasism och sexisms betydelse, då det är lika kränkande att förolämpa vilken grupp och person överhuvudtaget, oavsett ras, kön osv. och egen tillhörighet. Är inte feminism för lika behandling, bemötande och konsekvenser etc. för alla människor? Med texten försöker du på nåt sätt rättfärdiga att det är ok att kränka män ifall man råkar vara född som en kvinna. Det är inte omvänd sexism, det är hyckleri, på samma grund som komikerns skämt är väldigt motsägelsefullt och utesluter logiskt tänkande, så faller även denna text under samma kategori.

        Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

        Sluta missuppfatta allting.

        Gilla

      • Bod · december 19, 2013

        Jag håller med om att samhället idag inte ser ut som det borde på många många sätt. Vi och resten av världen har STORA problem och detta är ett av dessa.

        Däremot är jag lite nyfiken på hur man kan avskriva sexism eller rasism på grund av hur gruppen som utövar det blivit behandlad i det förflutna? Bara för att en folkgrupp har blivit förföljd och nedtryckt tidigare i historien (och även nutid) så berättigar detta inte samma beteende. Det finns bara ett sätt att motarbeta detta och det är att sätta oss över det samt visa nolltolerans när vi stöter på sexism/rasism oavsett åt vilket håll.

        Gilla

    • Jonna · december 19, 2013

      Du missade poängen i texten lite nu va? :)

      Gilla

      • Intellektuell diskussion sökes · december 19, 2013

        Okej, jag måste erkänna, jag håller faktiskt med överskriften ”Nej.” här ovan. Jag ser mig själv som feminist, men SJÄLVKLART finns det omvänd sexism! Vad kallar ni det annars när en kille blir misshandlad av sin (manliga eller kvinnliga) partner, men ingen tar honom på allvar för ”han är väl en man för fan, han borde kunna ta hand om sig själv.”? Vad kallar ni det när en far nekas vårdnaden om sitt barn, trots att modern är drogmissbrukare och våldsam? Vad kallar ni det när småpojken hellre vill leka men dockor och leksaksspisen, men mamma och pappa vägrar köpa den?

        Jag säger inte att denna typen av sexism är status quo, den är bra mycket ovanligare än kvinnodiskriminering, men jag tycker inte det är rätt att påstå att den inte finns. Då ger vi bara alla korkade mansgrisar som vill få feminister att framstå som feminazister mer vatten på sin kvarn.

        Kanske missförstår jag alltihopa. Men då ber jag ödmjukast att någon förtydligar det hela för mig.

        Gilla

      • smansdotter · december 19, 2013

        Okej, jag måste erkänna, jag håller faktiskt med överskriften ”Nej.” här ovan. Jag ser mig själv som feminist, men SJÄLVKLART finns det omvänd sexism! Vad kallar ni det annars när en kille blir misshandlad av sin (manliga eller kvinnliga) partner, men ingen tar honom på allvar för ”han är väl en man för fan, han borde kunna ta hand om sig själv.”? Vad kallar ni det när en far nekas vårdnaden om sitt barn, trots att modern är drogmissbrukare och våldsam? Vad kallar ni det när småpojken hellre vill leka men dockor och leksaksspisen, men mamma och pappa vägrar köpa den?

        Jag säger inte att denna typen av sexism är status quo, den är bra mycket ovanligare än kvinnodiskriminering, men jag tycker inte det är rätt att påstå att den inte finns. Då ger vi bara alla korkade mansgrisar som vill få feminister att framstå som feminazister mer vatten på sin kvarn.

        Kanske missförstår jag alltihopa. Men då ber jag ödmjukast att någon förtydligar det hela för mig.

        Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

        ”Nej”.

        Du som inte tror att det var män som skapade patriarkatet. Vem tror du att det var? Tomten?

        Gilla

      • Mikaela · december 19, 2013
    • Feber · december 19, 2013

      Anonym -> Missade du textraden ”Jag skrev inte denna text för att jag hellre vill ha ett matriarkat istället för ett patriarkat.””Jag skrev texten som en ögonöppnare”

      Gilla

    • Thomas Nordin · december 19, 2013

      Älskar att många feminister kämpar för ”samma rättigheter” för män och kvinnor. Nämn en enda lagstadgad rättighet som en kvinna saknar som en man har?

      Gilla

      • Malin · december 19, 2013

        Det handlar väl om långt mycket mer än bara det som är lagstadgat?

        Gilla

    • Erik Larsson · december 19

      Efter att ha läst texten och beaktat varje ord i den så får man först en bild av anande hämndlystenhet som du påpekar, men sedan förklarar författaren i sista stycket att texten ska vara en ögonöppnare, därmed inte fel att den är lite provocerande, för att belysa kvinnornas redan ”utsatt(a) position när någon säger sexistiska uttalanden till henne”. Författaren skriver vidare att texten inte är avsedd att rättfärdiga ett sexistiskt beteende vare sig från kvinnan eller mannen.

      Jag tycker att texten var en mycket bra ögonöppnare som, efter att jag reflekterat över ämnet, har fått mig att bli mindre trångsynt angående sexism. Det är tråkigt att det ofta är svårt att nå ut med budskapet till trångsynta män (som jag själv fortfarande nog är i olika avseenden). Lyssna till det skrivna ordet och inte till dina förutfattade meningar så kommer det bli lättare att ta till sig informationen.

      Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      Tackar och bugar!!! <3

      Gilla

      • Kvinna i Stockholm · december 19, 2013

        På ditt svar ” sluta missuppfatta allting”.
        Vad var det för svar? Kunde kanske feminismen inte svara på det för det ”nej vid” svarade är sant? Om inte, varför då ge ett så spydigt svar?
        // 14 årig vit kvinna i Sverige Stockholm, som är MYCKET VÄL påläst om feminismen men fortfarande tycker den är till stor det helt idiotiskt.

        Gilla

    • klara · december 19, 2013

      Jag kallar det inte omvänd sexism, utan helt vanlig sexism. Det du radar upp är strålande exempel på hur patriarkatet även skadar män. Att en man som blir misshandlad av sin partner inte tas på samma allvar som en kvinna är för att mansidealet är tufft, man ska inte vara svag och be om hjälp, sånt är för kvinnor. Och det är patriarkatet som säger att män är på ett visst sätt, inte feminismen. När en pappa väljs bort som vårdnadshavare trots att han kanske är mer lämplig så är det för att patriarkatet lär oss att kvinnor är bättre föräldrar än män, att det är mer naturligt för oss, att alla kvinnor vill ha barn och vill bli mammor. Om mamma och pappa vägrar köpa ”tjejiga” leksaker till sin son så är det på grund av sexism, för att vara tjejig ses som att vara sämre. Det är därför det är svårare att vara en flickig pojke än en pojkig flicka också, för att en flicka som uppfyller pojkiga ideal strävar uppåt men en pojke som uppfyller flickiga ideal strävar neråt. Hoppas du förstår vad jag menar.

      Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

        Förstår absolut. Jag har skrivit om hur patriarkatet även skadar män här: http://hej.blekk.se/2013/07/20/visst-vore-det-underbart-att-storta-patriarkatet/

        Detta inlägg om omvänd sexism handlar dock INTE om hur patriarkatet skadar män.

        Gilla

      • smansdotter · december 19, 2013

        Ah, då var det som jag misstänkte och det hela handlar om en formuleringsmiss! Jag tänkte på ”omvänd sexism” som sexism mot män, men det var jag som inte hade klart för mig den exakta definitionen. Ju mer jag tänker på det, desto mer känns ”Omvänd sexism” som ett väldigt onödigt uttryck. Nu tror jag att jag bättre förstår poängen med detta inlägget. Tack! :)

        Gilla

      • Bullsnippan · december 19, 2013

        Att en man som blir misshandlad inte får samma hjälp som en kvinna beror ju snarare på att det råder matriarkaliska strukturer i Sverige enligt vilka alla människor inte är lika mycket värda. Feminister gör, vad jag har sett, tyvärr inte ett dyft för att få bort könsfixerade kvinnojourer.

        Gilla

      • minoritet · december 19, 2013

        Tack. Jag är en av de männen (fler än vad man tror) som blivit slagen av en tjej. Mitt nuvarande ex. Det hände mer än en gång och tack vare samhället så togs inget på allvar. Från båda könen. Särskilt hon tog det inte på allvar, typ som ett ”vadå, vad är du för man som inte klarar det?”. Det gjorde ont när det hände, men det psykiska sitter kvar idag. Jag har en kampsportsbakgrund och hade lätt kunnat skada henne i självförsvar, men jag gjorde inte det. I en jämställd värld så hade jag kanske kunnat slå tillbaks, jag kanske inte hade behövt, jag kanske hade kunnat polisanmäla det utan att bli till åtlöje. Vill bara påpeka att vi män också påverkas, och missförstå mig inte, jag vet att kvinnor har det värre, men vi är alla människor, vi har det alla jävligt tufft, vi måste alla hålla ihop.

        Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

        Minoritet och Bullsnippan: Ni får en chans till att läsa sista stycket i texten.

        Gilla

  4. juliabjork · december 19, 2013

    AAAH, du skriver så bra! Allt jag vill spotta ur mig när jag har jobbiga diskussioner med män, grabbar, pojkar som inte fattar. Det förklarar du på pricken! Tack för bästa feministbloggen som finns

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      <3!

      Gilla

  5. Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer · december 19, 2013

    Så jäävla bra skrivet <3 delar denna på min facebook!

    Gilla

  6. Lisa · december 19, 2013

    ÅH! alltså bara åh! fick en sådan där obehagsklump i magen fast på det braiga viset, det är så himla bra skrivet! du är min absoluta favortiblogg. alla gånger. tacktacktack för att du är så bra!

    Gilla

  7. Johanna · december 19, 2013

    Så himla bra inlägg. Tack för att du tar dig tid och skriver om sånt här. Du är grym!!

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      Tack Johanna! Vad glad jag blir för din kommentar.

      Gilla

  8. Ebba · december 19, 2013

    Det här var något av det bästa jag läst på mycket mycket länge!

    Gilla

  9. Ingen · december 19, 2013

    Jag vågar inte kommentera, jag är rädd att yttra mig på en sida som för tankesättet att jämställa könen genom att fokusera på ett av dem till 100%.

    Gilla

    • Kooky · december 19, 2013

      1. Feminismen fokuserar inte enbart pà kvinnor (även om det är tyngpunkten). För mer info, läs hej.blekks inlägg hon länkat ovan
      2. hur mycket fokuserades det pà vita under bekämpningen av apartheid? Av vilken anledning fokuserades det 0.0 % pà vita? Har inte vi lika rätt till lika rättigheter som rasifierade? Man kan inte fokusera 50/50 % pà bàda parter om en redan är mer utsatt än den andra

      Enkelt beskrivet. Orkar faktiskt inte förklara mer. Läs pà lite grundläggande teorier om feminismen, eller t.ex. den här braiga julkalendern:
      http://feministiskjulkalender.tumblr.com/
      Se framför allt lucka 2.

      Gilla

      • Swagalicious · december 19, 2013

        Aahahahaahhahahaah jämförde du just rasism med att ni kvinnor tycker det är orättvist att ni behöver föda barn (om ni vill ha barn det vill säga)?
        Kan ju säga så här också att rasfrågan och apartheid är inte på närheten löst än på ett tag, vad kan det bero på tror du? För det går inte att gömma sig bakom argumentet ”för lite tid/resurser läggs på det” på den här frågan. Det är helt enkelt att all tid och fokus har lagts ner 100% på svarta, inga asiater, vita etc..
        Tänk till feminister hur ni behandlar oss mån även, gyllene regeln, ingen föds till kvinnohat/manshat: det lär man sig.
        Står för jämställdhet, står inte för ett feminist styrt matriarkat dock.. Det vill säga, mer kvinnor som är vd men vi män kan behålla dominansen i gruvindustrin för där vill ni inte arbeta.

        Gilla

    • Joel · december 19, 2013

      …och ändå kommenterade du.

      Gilla

  10. Rebecca · december 19, 2013

    Stjärnmärker denna text alltså!

    Gilla

  11. Lisa · december 19, 2013

    Så bra!! En befrielse att någon sätter ord på egna förvirrade tankar. Dagens ljuspunkt att kika in på din blogg! God jul <3

    Gilla

  12. Johanna Af Apel · december 19, 2013

    Mycket mycket bra. Fick just ta ställning till den här grejen härom dagen när min fd. rektor ville göra en poäng av omvänd sexism. Blir så trött, det indikerar sådan total historielöshet, brist på insikt om maktstrukturer osv. Tack för att du skriver så genomtänkt, tydligt och skarpt. (Skickade fö en massa länkar till din blogg till en lärare som jobbar på samma fd skola som den rektorn så att han kan läsa på och sprida lite normkritik på skolan, förhoppningsvis) <3

    Gilla

  13. Jacob Friberg · december 19, 2013

    Älskade omvänd rasism videon och tycker din text är minst lika grym! Hurra!

    Gilla

  14. Tamm Sjödin · december 19, 2013

    Bra skrivet!

    Gilla

  15. Tamm · december 19, 2013

    Bra skrivet! Hör begreppet allt för ofta.

    Gilla

  16. Lisa · december 19, 2013

    Nej, männen kanske inte är lika ”utsatta”, men om ni ska utge er för att vara för jämställdhet - då ska alla behandlas lika. Därför är det inte mer okej att säga något sexistiskt om en man. Snälla förklara för mig vad jag missar.

    Gilla

  17. Lisa · december 19, 2013

    Kan behöva förtydliga detta ytterligare. Vad jag syftar på är början. Hade mannen sagt samma sak hade det varit sexistiskt, säger kvinnan det är det inte sexistiskt. Samma ord ska ju betyda samma sak vem det än kommer ifrån.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      Vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare än vad jag gjorde i inlägget.

      Gilla

      • Lisa · december 19, 2013

        Jag förstår hela grejen med att det är samhället som skapat det vi ser idag, och håller fullständigt med. Det är liksom fakta. Jag antar att jag kanske helt enkelt inte ser det på samma sätt som du och många andra gör, när det kommer till sexism riktat mot män. Även om tjejer är så att säga ”underlägsna”, så borde en likadan kommentar betyda samma sak vilket kön det än är riktat till. Vill vi inte att en man ska säga en viss sak om oss kan vi inte säga samma sak om honom, då låter man bara som en hycklare.

        Menar du att man som man bidrar till fortsättningen av sexismen? Jag vet inte isåfall. Eller, självklart gör man det, men säger en kvinna samma sak så gör hon ju också det. Män kan också bli objektiferade. Man kan inte rättfärdiga något bara för att en kvinna sagt det. Det är inte jämställdhet. Det är fler kvinnor som tar illa upp, visst, och de kan må dåligt över ideal och så vidare (vilket män också kan såklart men det hör inte hit just nu). Absolut att det är viktigt att kämpa emot, men jag tycker inte det gör samma sexistiska kommentar mindre sexistisk så fort den är riktad mot en man. Det ligger isåfall hur vi väljer att uppfatta saken, och det präglas självklart också av samhället, men det gör inte en kommentar mindre sexistisk. Antingen så är den sexistisk eller inte. Att en man skiter fullständigt i vad någon säger om honom betyder inte att det är okej.

        Jag vet att du skrev att du såklart inte menar att det är okej för tjejer att bete sig illa mot män, och det förstår jag att du menar. Jag ser det bara på ett annat sätt angående början.
        (”Du hade förmodligen kallat mig för sexist, eller hur?”
        ”Ja, det hade jag.”)

        Gilla

      • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

        Om du läser mitt sista stycke förklarar jag ju där vad texten handlar om. Det handlar inte om att rättfärdiga illa beteenden, det handlar om att visa på olika utgångspunkter män och kvinnor har när de möter sexism.

        Det första i texten är kapat från klippet på youtube, se gärna det!

        Gilla

  18. S · december 19, 2013

    GRYMT BLEKK

    Gilla

  19. Alva · december 19, 2013

    Hej Michaela! Jag tycker väldigt mycket om din blogg och det här inlägget var hur awesome som helst. Jag är 15 år och har väl bara varit ”aktiv” inom feminism och utforskat och lärt mig i ca ett år, och därför hade jag inte tillräckliga kunskaper/skills för att veta hur jag skulle svara/formulera mig när min mamma ställde den här frågan när jag visade henne det du skrivit: (citerat)Om en kvinna som är vd på ett stort företag fäller en sexistisk kommentar mot en manlig städare, som alltså är under henne i maktordningen i företaget, så har hon ju mer makt än honom, precis som en man generellt står över en kvinna. Är det inte sexistiskt då?

    Mycket tacksam för svar (såklart) för min fortsatta utveckling i feminismens värld. Kram!

    Gilla

    • sak · december 19, 2013

      Det känns ganska meningslöst att prata om sexism i det sammanhanget eftersom det inte är VDns position som kvinna som hon använder för att utöva makt över städaren utan sin priviligierade postition som VD. Jag skulle snarare säga att det är klassförakt, även om kommentaren i sig kretsar kring städarens könstillhörighet. Det här är ett bra exempel på varför intersektionalitet är viktigt - det är viktigt att när vi pratar om privileiger så menar vi förutsatt att alla andra faktorer är desamma.

      Gilla

  20. Tetra · december 19, 2013

    En helt fantastisk text, som på ett tydligt sätt belyser att det inte går att använda omvänd sexism på ett rimligt sätt. Dock måste jag invända på en punkt i din text. Istället för ”Kim kallade Kanye för fet kossa” borde det stå ”Kim kallade Kanye för fet tjur”.
    I en värld där omvägd sexism råder är ko ett av de häftigaste djuren på jorden eftersom de egenhändigt tillverkar ett av våra viktigaste livsmedel samt spenderar dagarna med att chilla med sina bästa polare. Medan tjur tillskrivs dåliga attribut som hormonstyrda, hysteriska, otillräckliga och dumma.

    Gilla

  21. Supersaiyan_IV (@Supersaiyan_IV) · december 19, 2013

    Omvänd det här så kan du få skriva precis vad du vill. Men just det, det går inte på ett rimligt sätt.

    Gilla

  22. Insticksprogram · december 19, 2013

    Om jag förstod din sexistiska text korrekt är det okej för en man att tafsa på kvinnor, slå kvinnor, diskriminera kvinnor, våldta kvinnor och hålla på och dra upp kvinnors kjolar och klänningar över midjan eftersom män i dagens Sverige är diskriminerade av apartheidliknande lagar och regeringsbeslut, t ex visitationslagen och lagen om stöd för kvinnors organisering.

    Du skriver att du skulle säga till, eller övertyga, kvinnor att inte vara så utseendefixerade. Kvinnorna hade inte brytt sig ett dugg om det eftersom kvinnor är självständiga. Vill en kvinna ( te x du själv) bry sig om sitt utseende så gör hon det oavsett vad någon säger. Karl Johan Karlsson formulerade det väldigt bra. Vi killar står vid sidan och skakar på huvudet åt de självvalt utseendefixerade kvinnorna.

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      Du får en chans till att läsa sista stycket i texten.

      Gilla

  23. Johanna Af Apel · december 19, 2013

    gud vad du får stå ut med mycket obefogad skit. Fight on sistah <3

    Gilla

  24. Karolina de Honestis · december 19, 2013

    Stör mig på benämningen ”omvänd” sexism/rasism. Det finns ingen ”omvänd” sexism/rasism, det finns endast sexism/rasism. Att en vit man anser sig vara utsatt för ”omvänd” sexism/rasism beror endast på att han ser sig själv som norm, och den sexism/rasism han utsätter andra för är den riktiga, och om han utsätts för samma förutfattade meningar/förtryck/fördomar/trakasserier/hat etcetera så är det en felaktig och uppochnervänd ”omvänd” sexism/rasism.

    En omvänd sexist/rasist är en person som varit en idiot tidigare, och nu har insett att hen haft fel och därför slutat vara en idiot.

    Gilla

    • Anna · december 19, 2013

      Word!

      Gilla

  25. robert · december 19, 2013

    ”Fjolla”, ”bög”, ”kärring”. Kalsongreklam som visar hur män ska se ut. Trakasserier på krogen ”kom igen då, är du ingen man eller?” osv. osv. Det är inte ”omvänd” sexism, det är sexism. Punkt slut. Försök inte ta patent på det. Sen kan nog ingen neka till att vi lever i ett patriakat och det du skriver är vardag för vissa tjejer (man ska akta sig för ord som ”alla” och ”alltid”) men det ger ingen äganderätt till begreppet sexism.

    Gilla

  26. Julia · december 19, 2013

    Åh, vad du skriver bra och rakt på sak! När jag läste ditt inlägg tänkte jag väldigt mycket på Egalias Döttrar. Har du läst den?
    xx Julia

    Gilla

  27. Jonna · december 19, 2013

    Så stod jag där åter igen och peppade grabbarna till att uppfylla sina drömmar. Vilket de uppskattade. Sen gick jag på toa och var tvungen att bättra på sminket…

    Gilla

  28. Mia Mulder · december 19, 2013

    Älskar att du nämnde att det var cis-kvinnor som var i makten. Annars tyckte jag det var en underbar text som förklarar mycket mer än min egna version av tanken. Älskar texten och delar med mig :D

    Gilla

    • HEJ.BLEKK.se · december 19, 2013

      Tack Mia! Ja, cis-perspektivet, och det vita, måste ju finnas med.

      Gilla

  29. Camilo · december 19, 2013

    Hela poängen i din text baseras i att det inte går att vara sexist eller rasist om man inte historiskt tillhör den dominerande etniska gruppen/könet. Jodå det går alldeles utmärkt att vara det. När jag rest runt i världen har jag sett fina exempel på alla möjliga minoritetsgrupper som systematiskt sparkar på den ännu lite mindre minoritetsgruppen i sitt samhälle. Men det slutar inte där, de sparkar även upp också. Tidigare antagonister och plågoandar får också sin slev av gröten vill jag lova. Bästa exemplet var väl Malcom X som i sina första dagar utvecklades till en riktig helyllerasist mot alla som inte var svarta. Israel/judar är ett annat bra exempel (tidigare förtryckta) som nu innehar MVG i rasistakademin.

    Så att en person från en tidigare utsatt etnisk minoritetsgrupp inte kan vara rasist är fel. Likaså kan en tjej vara sexist.

    (”Meddela mig om vidare kommentarer via e-post” - knappen är inte synlig i Chrome verkar det som. Du får gärna aktiverar mig på den funktionen om det går från din kontrollpanel)

    Gilla

  30. Ping: L I L I J A . C O M » Läsvärda länkar
  31. Thea · december 19, 2013

    DU ÄR FANTASTISKT! Klockren text!

    Gilla

  32. Ping: Svar på Q&A #4 | HEJ BLEKK!
  33. a · december 19, 2013

    Fast nu är det ju just ofta en kvinnlig domare som friger våldtäktsmannen (mer än hälften av våra domare är kvinnor) och de som frågar efter kvinnans klädsel är försvarsadvokaten, och att underminera och ställa frågor som på något vis (ja, det är vidrigt att det tydligen kan spela roll men…) kan hjälpa klienten är vad försvarsadvokaten gör. Och det gäller alla mål och inte bara våldtäkt som procentielt ser ut som alla andra brott när det gäller hur många som blir fällda.

    Gilla

  34. Ping: Feministisk Festival 2014 | HEJ BLEKK!
  35. Ping: Den viktigaste feministiska frågan för mig är… | HEJ BLEKK!
  36. Ping: När män mottar kommentarer om sitt utseende förskjuts inga maktpositioner | HEJ BLEKK
  37. Ping: Behöver du ett argument snabbt? Kolla hit! | HEJ BLEKK

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s