Maskulinitetsnormer är ett samhällsproblem

hen1 hen2
Foton från Army of Lovers uppträdande. Källa: Aftonbladet.

Under Melodifestivalens efterdyningar har Army of Lovers en spelning på en nattklubb i Stockholm, där de framför sitt Melodifestivalbidrag ”Rockin’ the ride”. Då tar Alexander Bard fram en uppblåsbar s.k. ”sexdocka” och börjar hugga denna sexdocka med knivar. Dockan sitter på en guldtron, en guldtron som liknar den Camilla Henemark satt i under ”Rockin’ the Ride” i Melodifestivalen, innan hon fick kicken av bandet.

Bilder eller scener med fiktivt våld är vi vana vid. Väldigt vana. Men vi ska inte börja med bilder, tv-spel, reklam, musikshower eller filmer. Vi ska börja IRL. Vad som sker på riktigt. I de flesta misshandelsfall mot kvinnor (85 %, 2011) är den misstänkte gärningsmannen en man. I vart tredje fall är den misstänkte gärningsmannen bekant med kvinnan, i nära hälften av av fallen närstående. Varje år dör i genomsnitt 20 kvinnor i Sverige till följd av misshandel av en närstående, av dem är nästan samtliga gärningsmän en man de har eller har haft en relation med.

Artisten Rihanna är en av dessa kvinnor. Hon misshandlades 2009 av sin pojkvän Chris Brown. Hon anmälde misshandeln och lämnade honom. Brown fick som straff tvätta bort graffiti och plocka bort skräp. Idag är de ett par igen. Så sent som för ett par dagar sedan rantade Chris Brown följande på en nattklubb:

”Every guy in this building has said one thing to their female. If you’re not an insecure nigga and you let her have fun with her friends, I applaud you. You gotta say that one thing to her and I made this shit up, [sings] don’t make me have to tell you again, that that’s my pussy baby! It’s mine babe, babe, mine. Don’t make me have to tell you again, that that’s my pussy, baby. It’s mine, girl, it’s mine, girl, it’s mine. … so you better not give it away! So every person in this motherfucking building, if you got a bad bitch you better say that shit to her, or she might fuck another nigga.”

Så med dessa ord om att ”äga” en annan människas kön går vi vidare till den fiktiva våldsdelen. Det våld vi ser varje dag, överallt. Det våld som är på låtsas, men ändå på riktigt… Jag tänkte prata om reklam. Reklam är intressant eftersom den finns för att sälja något till oss, det är själva kärnan av dess existens. Inte sällan ämnar den sälja ett helt koncept, en livsstil. Reklam säger åt oss vad som är attraktivt, vad vi ska begära och vilka vi ska vara. Här kommer en rad reklambilder från några av världens största modehus, däribland Dolce & Gabbana, Chanel, Marc Jacobs och Cavalli.


1. En kvinna domineras av fyra andra män i något som tillnärmelsevis liknar en våldtäkt.


2. Bilden är en stillbild från en reklamfilm.

77
3. Tre kvinnor ligger på en åker, de ser livlösa ut.

IMG_0387
4. Nu är det du som håller käft.

IMG_0388
5. Hör du det?

IMG_0396
6. Am I dead or alive?

IMG_0394
7. Definitely dead.


8. Cuttin’ some teens.


9. En man drar obekymrat i en livlös kvinna.


10. En kvinna ligger livlös på golvet. ”Kul” skor.

IMG_0399
11. Samma skomärke. Lika smaklös reklam.

IMG_0398
12. Livlös kvinna i trappa-scenariot verkar vara poppis.

IMG_0392
13. Kvinna som måltavla.

24
14. Om denna bild vore en film skulle det vara inledningen på en brutal våldtäkt, en tortyrscen.

44
15. Undrar vad jag nu gör reklam för? En bro?

45
16. Kvinnans plats är i hemmet.

51
17. Ligger här i bagaget. Chillar.


18. Jag chillar också i bagaget.


18. Det här ska väl likna döda djur.


19. Grönt är skönt.


20. Det stora varumärket Helmut Lang hade detta skyltfönster för att sälja kläder.

Oroa er inte, även mindre kända företag gör reklam med våldsrelaterat innehåll.

64
21. Shoe-icide is not the answer. ”OK”.


22. Jaha, det var från Louis Vuitton inspirationen kom! Men dåså! *legit*

69
23. Jag kan ej språket, någon får gärna översätta. Jag antar att en kvinna gett en man oralsex och fått blåmärken när hon stod på knäna.

fluid_hair
24. Look good in all you do. Se bra ut, även när du blivit slagen av din partner. Det är det viktigaste.

71
25. Den här har samma tema som den svenska varianten nedan ->

global2012fotolundgren
26. Och ja, det sker även i Sverige. Copywritern Lotta Lundgren beklagade sig över företaget Globals reklambild (2012) som porträtterar en kvinna i ett badkar med copyn: ”Dags för en vassare kniv i lådan?” Lundgren fick mycket respons i sociala medier och Global valde tillslut att ta ner sin annonskampanj.

80
27. Och det har varit likadant länge…

77
28. …väldigt länge.

Vad dessa reklambilder gör, något som Jean Kilbourne pekar ut i sin dokumentär Killing us Softly, är att:
1. Trivialisera och normalisera misshandel/mord/våld,
2. koppla samman sex/erotik och våld, samt
3. befästa en stereotyp maskulinitet som kräver våldsamhet.

Det här är ett maskulinitetsproblem. Pojkar växer upp och lär sig att det vi kallar för kvinnliga egenskaper inte är åtråvärda, t.ex. empati, känslighet, lyhördhet, att vara omsorgsfull. De personlighetsdrag som en ”riktig man” ska inneha är stark, aktiv, hårdhudad, kontrollerad, aggressiv, tävlingsinriktad m.fl. I det kvinnliga facket får även homosexuella män placeras, varför vi från heterosexuella män kan få höra: ”Är du bög eller?” och ”Kom igen, din fitta” om en man inte är tillräckligt tuff, enligt rådande maskulinitetsnormer. ”Fitta” används som ett skällsord som får symbolisera svaghet. ”Kom igen, din kuk” används, mig veterligen, inte på samma sätt.

Vi har en dikotomi – manligt vs. kvinnligt. På grund av denna dikotomi är män begränsade till enbart ”manliga egenskaper”, krav och stereotypa attityder som i vissa fall är skadliga för dem och andra. Vi har en struktur där de med makt är män, män som tillåts definiera vad som är åtråvärt och dessa män blir därmed också vad andra män vill efterlikna. På grund av detta så har vi skapat en kultur där maskulinitetsnormer är ett samhällsproblem. Det är normer vi måste upplösa, utmana, förändra och ifrågasätta – för både män och kvinnors skull.

Jag struntar i om Alexander Bards handling var ett ”konstprojekt”, eller om dockan inte alls föreställde Camilla Henemark. Det spelar ingen roll. Det var en fruktansvärd handling och ett vidrigt statement som inte gör annat än att befäster ovan maskulinitet och dess tillhörande attityd.

Michaela Larsson
Jag finns på twitter.

Inlägget uppdaterades 2013-03-13 kl. 23.00, med ytterligare ett tjugotal reklambilder. Bilderna i inlägget ska visa bredd och struktur snarare än diskutera enskilda företeelser. Det får ni dock själva gärna göra.

2013-03-16: Jag har skrivit ett uppföljningsinlägg där jag utvecklar ett par resonemang och svarar på några av era kommentarer.

259 kommentarer

  1. mrsbeata · mars 12, 2013

    Bra artikel, men bäst är nivån på kommentarerna! Jag scrollade ner och förväntade mig världens näthat storm men bra medhåll, faktagranskning, förtydliganden och sånt som bör finnas med i ett inlägg i ett hett ämne.

    Jag tycker att det är viktigt att höja taket på vad vi sätter ut i media. Visserligen kan jag hålla med att allt inte handlar om kvinnovåld, och att inte alla män är så aggresiva men det betyder inte att poängerna är meningslösa. Acceptansen för våldet måste bort. Oavsett vem som är offer eller förövare.

    Fortsätt hålla flaggan högt.

    Gilla

  2. Ping: Reklam förespråkar mäns våld mot kvinnor |
  3. guido · mars 12, 2013

    Just inom modevärlden, och då specifikt high fashion blir dessa värderingar tydligare. Vad dessa märken använt sig av under alla tider är företeelsen av pengar. Pengar är makt, makt är pengar vilket leder till det vi ser. Makten får göra vad den vill, den har inget ansvar för individen. Pga maktens natur blir allt objektifierat, så även kvinnan. För att komma ifrån dessa nedvärderande synsätt på kvinnor så måste själva grunden i maktens värderingar förändras. Ett tecken på att utvecklingen går på tok för långsamt är att kvinnor fortfarande tjänar mindre för samma arbete. Så i grunden finns även ett jämlikhetsproblem.

    Gilla

  4. jakethesnake · mars 12, 2013

    Konstigt att dessa stereotypiska roller finns hos 99,9% av alla däggdjur trots att de varken har tal, skrift eller reklam som de kan bli hjärntvättade av. Kan inte vara så att det finns en riktig vetenskaplig förklaring till vad som ligger bakom istället för er fanatiska genusreligion? Varför skulle företag vilja uppmana till våld? Tjänar de pengar på det på något sett? Det kan inte vara så att de försöker tilltala våra djuriska instinkter för att få oss att köpa deras produkter?

    Gilla

    • Liten snok · mars 12, 2013

      Vem är det som tolkar dessa ”dessa stereotypiska roller” som du menar finns hos 99,9% av alla däggdjur? Det är inte konstigt att vi ser mönster från vår egen samhälleliga verklighet även i djurvärlden. Det är så vi tolkar världen, men det betyder inte automatiskt att det är så ”alla däggdjur” verkligen beter sig.

      Gilla

    • loppanslufthastar · mars 12, 2013

      Så det är naturligt att män slår kvinnor? Ska vi kvinnor finna oss i att bli misshandlade för att det bara är människans ”djuriska instinkter” och alltså inget fel?

      Gilla

  5. Susanne · mars 12, 2013

    Kanske en sådan här app skulle kunna vara något?
    ”The ‘Not Buying It’ App: Challenging Sexist Media Transform the media with your cell phone! Call out the negative, promote the positive.”

    http://www.indiegogo.com/projects/the-not-buying-it-app-challenging-sexist-media

    Gilla

  6. Ork · mars 12, 2013

    Jävla tjöt! Snart är jag fanimej för att byta könsroller helt. Kvinnor som är galna och slår sina män? trycker ner dom psykiskt? de är de fan ingen som skriver om.. det ska inte behövas ändras på!? OM kvinnorna tar o börjar byta däck till vintern, Kopplar in ljudsystemet i vardagsrummet, byter tändstift på bilen. Köper hem motorcykeln till sommaren. Så ska jag börja diska, tvätta, tända ljusen till myskvällen.. Fatta att kvinnor och män är olika!? Aldrig ok att slå sina kvinnoir, men de är samtidigt lika okej att slå sina män! Jävla feminister.. Orka

    Gilla

  7. BLEKK.se · mars 12, 2013

    Tack för era intressanta kommentarer och för att ni håller god ton och hög nivå i kommentarsfältet. Jag hinner inte svara er alla, men kommer publicera ett kort inlägg och svara på några av era kommentarer!

    Gilla

    • Staffan Bengtsson · mars 12, 2013

      Tack Blekk. Då jag skrivit en del kritiska reflektioner vill jag flika in att ta dessa med en nypa salt. De är inte en kritik av sakfrågan i sig eftersom jag tycker den är väldigt viktig. Maskulinitetsnormer behöver behandlas. Jag tror att, om vi jämförde våra målsättningar, förmodligen skulle hamna ganska nära.

      Gilla

      • BLEKK.se · mars 12, 2013

        Absolut. Dina inlägg har jag läst och tyckt varit mycket intressanta då jag själv inte har någon större inblick i det du studerat.

        Gilla

      • Staffan Bengtsson · mars 12, 2013

        Länken mellan prestationshetsen och våldskulturen brukar sällan tas upp i sådana här sammanhang. Den prestation och agentur som lyfts fram visas ofta som positiv, önskvärd och utan kostnad. I nästan nyliberal tappning hyllas presterande kvinnor som Carolina Klüft, även när hon likt så många män faller offer för de konsekvenser förväntningarna för med sig. Vad som händer med passiva män nämns inte i den offentliga debatten och det är just där bearbetning av maskulint genus kommer i sin korthet.

        Om du inte läst den rekommenderar jag starkt Stephan Mendel-Enk ”Med uppenbar känsla för stil: Ett reportage om manlighet”. Den kostar bara ett par tjugor och är inte så lång. Jag har hört rykten om att denna har börjat ingå som studiematerial i genusvetenskap. Det är samtidigt en genomgripande, hårdför och kompromisslös skildring medan den behåller sin kvalité som lättillgänglig primer för både hur maskulint genus uppehålls. Vad den visar är den maktstruktur pojkar pressas in i, med det sociala trycket att prestera, vinna och stå på toppen vare sig den manskroppade individen vill det eller ej, eller ens är kompetent nog att göra det. Den tar upp lite vad som händer med de män som inte lyckades möta förväntningarna.

        Gilla

  8. Martin · mars 12, 2013

    Great article and I totally agree on your view, but the Marc Jacobs picture (no.3) is a cultural reference to the movie The Virgin Suicides by Sofia Coppola. Please see the movie before criticizing the picture.

    ”Sofia is so active, and she made The Virgin Suicides, which I thought was great - all these things are inspiring to me, not in terms of creating a particular dress, but just in terms of knowing that there is this type of woman out there.”

    Gilla

    • BLEKK.se · mars 12, 2013

      Oh, I’ve seen the movie and love it, also I believe Coppola is a fantastic director. I simply missed that reference. Thanks.

      Gilla

  9. elisabeth Thorfinn · mars 12, 2013

    Var tog 70talets jämlikhet, kärlekstankar, medmänsklighet, solidaritet, positivism i vägen? Jag var ung kvinna på 70talet och då fanns jämlikhetstanken mellan män och kvinnor helt levande. Vi var människor; halften var män och hälften var kvinnor och självklart värda lika mycket! Varför ställer kvinnor upp på att posera på dessa foton? Har de ingen självkänsla eller självbevarelsedrift? Varför har kroppsfixeringen fått ett sådant fäste? Jag slängde behån! Och stod på barrikaderna! Lisa 47

    Gilla

  10. Karolina Danielsson · mars 12, 2013

    Tack för att du åskådliggör denna inpåbarakroppenproblematik på ett så tydligt sätt! Anmälde en gång det jag uppfattade vara utstuderat sexistisk reklam för kläder i BON för ett antal år sedan, i samma anda som ovan bilder, men där kom de undan eftersom det kunde anses vara redaktionell text, inte reklam, dvs redaktionen hade valt att göra ”reportage” om dessa kläder med omnämnande av märke, inköpsställe etc. Men reklam var det förstås ändå, hade varit intressant att se kontotransaktioner som gjorts mellan Bon och klädföretagen i samma veva.
    Vänliga hälsningar
    Karolina

    Gilla

  11. Lars Ö · mars 12, 2013

    Bilderna är enormt provocerande och om man grupperar dem så som gjorts, illustreras något vi måste ta avstånd ifrån.
    Intressant observation att om man INTE grupperar bilderna ihop, så blir dom inte analyserade på samma sätt.
    Det kunde ju likaväl betyda att det sammanhang du skapat är en irrelevant betraktelse av samhället?

    Jag vill inte vara utan avantgarde men jag skall visa bilderna för min tonårsdotter nästa gång hon vurmar för Louis Vuitton.

    Gilla

  12. Ping: Sex säljer (vad som helst) | Genustestet
  13. Ping: Svar på kommentarer (Maskulinitetsnormer är ett samhällsproblem) | HEJ BLEKK!
  14. Mörkertalet - man som mottog knytnävar innan han drog · mars 12, 2013

    Spännande att jämföra andras och egna reaktioner på bilderna. Säger exempelvis som Martin ovan om ”Tre kvinnor”. Och knivarna vid benen associerar jag till en klassisk cirkusföreställning där knivkastaren vet vad han/hon gör och ”måltavlan” kan känna sig säker. Däremot upplever jag #18 ”chillar också i bagaget” som mer hotfull: en spade i ökenmarken drar tanken till filmer där gravar grävs.

    Funderade på vilken av bilderna som är äckligast. Röstar på det dubbla mordhotet i bild 26 - texten ”dags för en vassare kniv i lådan” och brödrosten på badkarskanten med förlängningssladden några millimeter ovan vattnet. Ser den som rent kriminell, så tack @Sara för din anmälan. Tjugofemman på samma tema är närmast ett skämt i jämförelse.

    Gilla

  15. Robert Christensen · mars 12, 2013

    Gilla

  16. james · mars 12, 2013

    Modeindustrin vet vi redan är korrupt. Det finns inget man kan säga eller gõra, de här e människor som tjänat multum på att göra kläder som inte ens går att använda eller e för dyra för att ens ha råd me, att man går på modeindustrins idioti visar bara hur dålig självkänsla man har men även att man inte har förmågan att kunna tänka själv.. oavsett va du, bloggaren skriver så kommer det alltid se ut så här!

    Vi behöver en omstart av världen, antingen i form av massa atombombningar , översvämning på global skala eller rent av så dumt som en zombie apokalyps! Nånting stort bara som får de riktigt svaga att dö av men också resten att vakna upp och fatta att din dag ska inte bestå av en kaffe på roberts coffee och jobb 5 dagar i veckan! Detta system är för sjukt för att bara plåstra om som ALLA gör. Det är som att sätta plåster på ett brutet ben, och ninundrar varfõr världen bara bli värre.

    Är ni smarta som mig så har ni köpt ett litet hus och land på vischan samt hamstrar förnödenheter för att kunna klara mig i 2 år framöver. Jag hoppas och ber att världen kommer hamna i kaos snarast, för att först då kommer vi kunna resa oss ur askan och skapa ett bättre samhälle än denna sjukdom vi lever i just nu. Alltför många människor har tappat sina rötter och värderingar.

    Jag vet att det låter kallt de jag precis sagt men jag har verkligen gått igenom alla scenarion för att kunna undvika detta men det går tyvärr inte. Alltför länge går ni alla runt o klagar på nätet utan att faktiskt resa er och göra nått! Ni har alla satt er själva i den här situationen. Hur länge har vi vetat om fattigdomen och svälten i afrika utan att något förändrats? De har det lika dåligtnidagbsom för 50 år sen.

    Om du fortfarande inte håller med om det jag nu skrivit så har du inte läst va ja skrivit eller rentav bara är för indoktrinerad för att kunna förstå de ja säger.

    Gilla

    • Annie · mars 12, 2013

      Haha james, jag förstår din desperation. Till syvende och sist måste nog förändringen komma inifrån var och en av oss, en i taget. Min förhoppning är att tillräckligt många (innan det är för sent) ska genomskåda sinnets dysfunktion, illusionen av separation mellan människor och det galna samhälle vi lever i och öppna upp sig för en ny verklighet. Tills dess är jag benägen att göra som du, eller starta en Resource Based Economy-pilot projekt-stad för att slippa all den skit som går att tjäna pengar på i detta samhälle. Ha det! :)

      Gilla

  17. Otto Weininger · mars 12, 2013

    ”23. Jag kan ej språket, någon får gärna översätta. Jag antar att en kvinna gett en man oralsex och fått blåmärken när hon stod på sina bara knän.” hahahahaha…

    Och DÄR kom bekräftelsen på att du är just en bitter feminist som aldrig haft ordentlig sex på t.ex. en matta.

    Gilla

  18. Linus Jonkman · mars 12, 2013

    När blev detta en norm? Detta är ju extrema bilder som definitivt står ut från mängden för att de är så anorlunda. Att kalla detta för en maskulinitetsnorm är som att kalla Fritzls idéer om fäderskap för standard. För mig är detta en halmgubbe. (en upprörande halmgubbe inte desto mindre)

    Gilla

  19. Mikael Rixon · mars 12, 2013

    När jag ser dessa bilder på kvinnor så anser jag att synen på kvinnor ute i världen är vidrig och skrämmande!! Vart tog respekten och värdigheten för kvinnor vägen?! Har den någonsin funnits?! Med vilken rätt tar sig männen makten över kvinnorna i reklam och övrigt i samhället! Det är dags att börja respektera och visa värdighet för kvinnorna världen över. Vi är inga grottMÄN längre. Med vilken rätt tar sig männen makten att förtrycka kvinnor i relationer och inom familjen världen över?! Jag står upp för världens kvinnor!! Gör du??

    Gilla

  20. Joachim · mars 12, 2013

    Jag håller med dig i avseende av de flesta bilder, förutom den med kvinnan som ligger i ugnen. Den upplever jag snarare formulerar hur kvinnans själsliga död sker genom att avgränsas til köket och hemmet. En bra bild mao. Däremot kanske hon kunde varit mindre utmanande klädd. Hur tänker du? :)

    Gilla

  21. BLEKK.se · mars 12, 2013

    Hej alla!
    Jag har skrivit ett uppföljningsinlägg där jag utvecklar ett par resonemang och svarar på några av era kommentarer. Läs det här: http://hej.blekk.se/2013/03/16/svar-pa-kommentarer-maskulinitetsnormer-ar-ett-samhallsproblem

    Gilla

  22. Ligneto · mars 12, 2013

    17 st kvinnor/år dör som följd av partnerrelaterat våld av närstående - inte 20. Läs din egen referens :p

    Våld mot kvinnor är ett problem men varför göra det till en könsfråga? Våld är fel vem som än utövar det och vem som än är offret. Vetenskapen har på senare tid visat att minst 50% av våldet (i antal förövare) utförs av en kvinna, ca 50% av våldet består av att båda utövar våld mot varandra, en studie (http://ajph.aphapublications.org/doi/abs/10.2105/AJPH.2005.079020) visar att 70% av det enkelriktade våldet är att en kvinna slår en man. Att prata om problemet med våld istället för att prata om problemet med våld mot kvinnor - är det antifeministiskt? I så fall är det ju feministiskt att enbart se till kvinnornas problem och strunta i männen och då är jag tusan i mig en antifeminist!

    Gilla

    • Staffan Bengtsson · mars 12, 2013

      Oavsett vem som använder ”våld” bör man vara varse om att begreppet har en stor svaghet, och det är att dimensioner plockats bort. Det första är att verbala attacker räknas som våld. Det andra är att det anses dikotomt huruvida våld begåtts eller inte, vilket innebär att ”våld hänt” om det skett en utskällning och om ett mord begåtts. Detta skapar en illusion av likvärdighet.

      Som din länk säger; Regarding injury, men were more likely to inflict injury than were women (AOR=1.3; 95% CI=1.1, 1.5), and reciprocal intimate partner violence was associated with greater injury than was nonreciprocal intimate partner violence regardless of the gender of the perpetrator (AOR=4.4; 95% CI=3.6, 5.5).

      Sen är det vanligaste offret för mäns våld andra män. Det finns all anledning att problematisera maskulin våldskultur och söka dess orsaker.

      Gilla

      • Ligneto · mars 12, 2013

        ”verbala attacker räknas som våld” - menar du hot då? Menar du att man inte ska ha med ”hot” som en typ av våld? För det är ju inte ”du är ful” eller ”utskällningar” som räknas som våld utifrån det jag förstår utan regelrätta hot om våld. Kort sagt - jag förstår inte den kritiken.

        Ja andra män är de vanligaste förövarna mot män när man pratar om våld. Men om man pratar om partnervåld (vilket var det jag egentligen menade när jag sa ”att prata om problemet med våld /…/) så kan man ju se att antalet förövare av kvinnligt kön är någorlunda jämnt med förövare av kvinnligt kön. Att utifrån det tycka att man ENBART ska prata om kvinnors våldsutsatthet i partnerrelationer tycker jag är sexistiskt.

        Om man menar att det är olika förklaringar till våldet beroende på kön tycker jag man ska kika lite på de riskbedömningsinstrument som finns gällande partnervåld. Såvitt jag vet används samma riskbedömningsinstrument när män misshandlar som när kvinnor gör det vilket indikerar att båda könen har samma typer av förklaringar eftersom samma faktorer ökar risken för upprepat våld.

        Gilla

  23. Rebecka · mars 12, 2013

    Helt rätt! Tack för detta inlägg. Ngt jag tänker på varje dag men inte får ur mig!

    Gilla

  24. Ping: Rebecka Åhlund
  25. Lovisa 2 · mars 12, 2013

    En gång gjorde jag ett litet privat test när jag jobbade på förskola. Jag frågade barnen hur man är när man är snäll. De svarade att man inte slåss. Man säger inte elaka saker till sina kompisar. Man tar inte någon annans saker.
    Det jag tyckte var intressant här är att barnen svarade endast vad man INTE gör. Det enda de får höra är t.ex. ”Du får inte slåss, då är du inte snäll.” Så min uppfattning var att barnen har ingen aning om vad man ska göra. D.v.s. att de vet inte vart de ska sträva åt, de har inget mål, endast ett förbud.

    Anledningen till att jag skriver det här är ett tips att ni som visar de här bilderna i undervisningen vilket är bra, men min tanke är att även visa upp BRA bilder. Bilder som visar vart vi vill. Jag tror man kommer längre om man diskuterar vart man vill och möjligheter att komma dit (law of attraction) än om man endast fokuserar på förbud. Båda behövs för att ha en bra balans, vart vi har varit kanske vi ska fokusera 10% på och 90% på vart vi ska.

    Uppenbarligen finns det ju fina, ödmjuka och intelligenta män och kvinnor. Var hittar vi bilderna på dem, så vi kan sprida dem också?

    Bara en liten tanke.

    Kärlek till er alla!

    Gilla

  26. Martin Andersson · mars 12, 2013

    Det är inte så att bilderna är en travesti i sig? Dom kanske signalerar det motsatta? De flesta bilderna är snygga och välkomponerade, hade kritiken sett annorlunda ut om någon erkänd feministisk bildkonstnär varit upphovshen?

    Gilla

    • Eve · mars 12, 2013

      Ja, men det är väl självklart? Intentionen med en bild ingår så klart i tolkningen av den, duh? ”Kontext är allt” som Dr House uttrycker det, men nu råkar den primära intentionen vara att sälja skor och kläder till kulturkonservativa samhällsgrupper. Inte att väcka debatten om varför det görs på detta vis - så tack för att bloggar som denna tar upp det istället!

      Gilla

  27. Philip · mars 12, 2013

    Mycket bra att du och flera andra (vad jag sett från kommentarerna) sprider detta. Jag har på senare tid suttit och filosoferat en hel del om just _varför_ detta naturliga kvinnoförakt och våld uppkommer, jag kan säga att mina slutsatser liknar dina väldigt mycket, och hör och häpna, jag är man!

    Jag har en sak att säga till alla här:
    Ser ni någon (man eller kvinna) behandlas illa, tveka inte att ingripa eller kalla på hjälp, vi kan ändra normen tillsammans men vi måste markera att det är fel inte bara genom mediala metoder utan också IRL!

    Gilla

    • Staffan Bengtsson · mars 12, 2013

      Vad tänker du?

      Jag kommer på tre;
      1. Mötet med orättvisa könsstrukturer. Genom att bli nekad eller blockerad något som de ser att representanter av det andra könet får och sedan få sina upplevelser trivialiserade av det andra könet kan detta bli ett generaliserat förakt, könshat.
      2. Sympati för förälder. En mamma eller pappa som far illa på grund av sin partner kan få ett barn att förakta det kön som förövaren hade.
      3. Heterosexuell konkurrens. I dåliga relationer med motsatt kön kan en person generalisera partnerns kön och börja hata det könet.

      Misogyni och misandri är ganska likvärdiga på dessa punkter. De misogyna och misandrina personer jag mött och lyssnat på brukar ha väldigt mycket gemensamt. De som har störst problem är de som hatar det egna könet eftersom de drabbas av en identitetskonflikt och ett självförakt.

      Gilla

  28. Philip · mars 12, 2013

    I enskilda fall är det du skriver väldigt sant. Jag tror dock att det här inlägget handlar om en generell attityd i media som avspeglas hos folket.

    Gilla

  29. Haha · mars 12, 2013

    Första bilden, hur vet ni att hon inte vill ligga med dem fyra männen? Jag har legat med fyra män samtidigt, inget fel i det, det var ingen våldtäckt.

    Och bild nummer 14 ser mer ut som att han försöker slicka henne i röven och hon undrar vad fan hon håller på med?

    Bild 4 han tar tag i hennes ansikte och ska precis ge henne en passionerad kyss och på bild 5 vill han locka med sig henne in i sovrummet.

    Bild nr 9 hon ligger nyknullad och helt slut på motorhuven och han försöker få tillbaka sin slips.

    Bild 23 Hon kanske blev full och spillde så hon ställde sig på alla fyra och torkade golvet, sen kom hon in i det så pass att hon städade hela huset och fick blåmärken på knäna. Köp en vanlig golvmopp borde det vara reklam för!!!

    Det går ju att förvrida det mesta till hur man själv vill se det.

    Gilla

    • BLEKK.se · mars 12, 2013

      Haha. :)

      Gilla

  30. Ida · mars 12, 2013

    True that!!!!

    Gilla

  31. Magnus · mars 12, 2013

    Du tar upp något mycket viktigt. Tack för det. Som far till två små döttrar tycker jag att det är extra hemskt att de växer upp i en värld som åtminstone delvis har denna kvinnosyn.

    Gilla

  32. Tove · mars 12, 2013

    En liten kommentar till bild nr 16: gasugnar har i stor utsträckning använts som självmordsvapen - sen kan man ju tolka bilden hur man vill med den vetskapen i bakhuvudet.

    Gilla

    • Daniel Kohl · mars 12, 2013

      Tycker personligen många av bilderna kan tolkas på väldigt olika sätt… Men om man verkligen vill så kan man hitta något sexuellt stötande i vilken bild som helst… Min hjärna får nog bara hälften av bilderna att vara ganska smaklösa och några av dem även groteska. Men definitivt inte alla.

      Gilla

  33. Johan Bryntesson · mars 12, 2013

    En vy av hur reklam för kvinnor och män ser ut https://www.youtube.com/watch?v=M9fFOelpE_8

    Gilla

  34. Åsiktsmaskinen · mars 12, 2013

    Tack Michaela.

    Gilla

  35. Thor Arisland · mars 12, 2013

    Du har samlet sammen en masse bra informasjon og har mange gode poenger, men det hele blir litt dødfødt om du presenterer det hele på et så rotete (dvs. støkigt) sett.

    Det hadde vært fint med en tittel som bedre beskriver hva du tar utganspunkt i - veldig få er interessert i hva andre mener personlig, meninger er omtrent like verdiløse som tomprat (i det hele tatt, man blir faktisk mer uinteressant om man er ”opinionated” som man sier på engelsk), derfor er et postulat i en tittel ikke noe som drar til seg særlig mange lesere utenom de som allerede deler din mening om dette. Derimot kan mange andre være interessert i at en så enorm andel reklamebilder viser vold mot kvinner, og du har mye fakta som taler for seg selv og som kan få mange til å mene det samme som deg.

    Det som kanskje er det største problemet her er vel at du starter med en litt utflytende artikkel, så går over til reklamebildene, og så tilbake til flere observasjoner, en litt usammenhengende oppramsing av fakta.

    Du vil sannsynligvis få flere lesere om du starter med den informasjonen som siger inn raskest, i dette tilfellet bildene, og så på et litt mer strukturert sett presenterer informasjonen.

    Men ja, her er det jo jeg selv som spyr ut mine egne meninger, så det hele blir vel litt dobbeltmoralsk av meg i å være så pedantisk.

    Gilla

  36. Gloria Qvarnström · mars 12, 2013

    Tyvärr är bilder något många inte ens kan analysera på rätt sätt. Dessa bilder och yttringar florerar i vår omvärld som nån form av norm. Finns anledningar varför jag ser bildämnet som det viktigaste ämnet i skolan. Utan att kunna tolka och tyda en bild kan vi aldrig riktigt förstå en bilds bakomvarande faktorer och resultatet av dess spridning. Mycket tankeväckande bilder efter första knytnävsslaget i solarplexus. Ska studera dom ytterligare om en stund.
    I övrigt en bra bloggsida måste jag tillägga.
    mvh Gloria

    Gilla

  37. fin egenfeldt-nielsen · mars 12, 2013

    De billeder der følger artiklen er ikke et udtryk for maskulinitet men for en perverteret og misbrugs bestemt seksualitet. Der er tale om total sprogforbistring når begrebet maskulinitet kobles sammen med salgsteknikker der trækker på de mest primitive agressive og fobiske sider i mennesket. Det er dybt beklageligt at det ser ud som om mænd nu risikere at skulle igennem samme forvirrende påvirkning via sprog og medieverden som kvinder har været igennem i fordrejningen af seksualitet og kønslighed i de sidste 40 år eller mere år. Maskulinitet er ligeså omsorgsfuld, kærlig, hjælpende og åben som femminitet dog på sin særlige maskuline måde. Vold, aggressivitet og angst har måske nok et maskulint og en feminint udtryk men udfylder ikke disse begreber. Kønnenes indbundne biseksualitet bør til stadighed huskes således at det står klart at begge køn rummer både et feminint og et maskulint potentiale og hvert aspekt har indhold nogen ville kalde positive andre ville kalde negative.
    Fin Egenfeldt

    Gilla

  38. Thomas Forre · mars 12, 2013

    Bra med olika vinklingar ibland men vill ändå påskina filmen med Peter Sellers, Welcome Mr Chance…

    Gilla

  39. Ping: Vad är en våldtäktskultur? | Genustestet
  40. Sonja · mars 12, 2013

    Riktigt bra skrivet! Fram tills första bilden. Som vår värld är, söker vi oss till spänning. Sex är spänning idag. Våld är uppseendeväckande. Öppenhet börjar accepteras och till och med gillas. Resultat - våld och sex säljer. (tänk bara vad majoriteten filmer på IMDB top 100 innehåller, eller för den delen de mest lästa nyhetsartiklarna.) Och som tidigare nämnt, bilderna kan tolkas olika och du har sållat ut några av de värsta bilderna du hittat av 100-tusentals reklambilder. Najs generalisering där du!

    Gilla

  41. Ping: Kvinnodagen den 8 mars: Vi var med !!! | Unga Rörelsehindrade Göteborg
  42. Robban · mars 12, 2013

    IT MAKES MY DICK HARD!! (No Troll) ;)

    Gilla

  43. Luke · mars 12, 2013

    Lever du i verkligheten???

    Tror du att detta bidrar till våld mot kvinnor? Folk som är exponerade för sån här reklam är emaskulinerade mode torskar som aldrig skulle lägga en hand på en kvinna. Vet du vilka män det är som slår kvinnor eller?

    Sen skyll inte på att det är killars fel att kvinnor föredrar dominanta män. Kolla bara hur 50 shades of grey har spridits som en löpeld över jord klotet. Det är för att kvinnor trånar efter det. Politiskt korrekt? Nej, men våra hjärnor är INTE politiskt korrekta men ju mer du försöker låtsas som det istället för att se till den verklighet vi lever i och förbättra den ISTÄLLET ju mer splittrar du samhället och får folk förvirrade. Tack för mig

    Gilla

  44. E · mars 12, 2013

    Jävla feminist! Jag orkar inte med er och er jävla propaganda! Suck. Visst det är kanske så att män tjänar mer än kvinnor, och visst, män kanske når högre i positioner i arbetslivet. MEN LÄS OCH BEGRUNDA ORDENTLIGT: Män och kvinnor är olika, det är det som är skillnaden. Vi har inte samma kön, vi fungerar inte på samma sätt, vi tänker inte ens på samma sätt.

    Kom nu inte och säg ”Män och kvinnor är lika”. För det vet du lika väl som jag att det inte stämmer..

    Anledningen till att bara 7% av alla yrkesverksamma regissörer är kvinnor är väl antagligen för att det dom andra gör är skit? Dessa 7% är antagligen de enda som är tillräckligt konstnärliga, duktiga på att ge order och måla upp en bra bild - skapa mästerverk - än resten av kvinnorna.

    Gilla

    • Staffan Bengtsson · mars 12, 2013

      Med en sådan här kommentar gör du mycket bra propaganda för feminism. Tyvärr är det du som är indoktrinerad i myter.

      Gilla

    • loppanslufthastar · mars 12, 2013

      Ja, du har rätt. Män och kvinnor fungerar helt olika. Kvinnor har en livmoder, kan föda barn, får mens, har bröst. Och vi kvinnor är säkert mycket mindre intelligenta än män. Det är ju säkert det det beror på, att kvinnor får lägre lön än män för samma arbete, att bara 7% av alla regissörer är kvinnor, att bara 3% av alla Nobelpristagare i fysik, kemi och medicin genom tiderna är kvinnor, och inte att världen har en förjävlig kvinnosyn och att det därför är svårt för kvinnor att ta sig lika långt som män. Och det gör ju knappast något att män diskuterar kvinnor, deras bröst och andra kroppsdelar, för vi är ju ändå för ointelligenta för att förstå det. Och sättet kvinnor framställs i media på, som sexobjekt och småbarn, är väl inte så farligt det heller, för det är ju just det som kvinnor är?
      Nä. Jag drar slutsatsen att du själv har glidit genom livet på en räkmacka och aldrig haft svårt att ta dig långt. Alternativt att du egentligen kommer från 1800-talet och bara råkat gå vilse till 2010-talet.

      Gilla

      • jemym · mars 12, 2013

        loppanslufthastar. Du har svarat på min kommentar (Staffan Bengtsson). Jag hoppas du tänkt besvara ”E”. Jag (Staffan) är trans*person och varit feminist sen tidigt 90-tal och då jag är maskrosbarn med funktionshinder har jag aldrig haft ett vanligt arbete trots att jag är 36 år.

        Gilla

  45. Ping: Dubbla måttstockar | Susanna's Crowbar
  46. Johanna · mars 12, 2013

    E. Det är dags för en reality check tror jag. Om 15-20 år kommer det vara övervägande kvinnor i bolagsstyrelser. Utan kvotering. Kvinnorollen förändras och den könsmaktsordning vi känt skakar nu i sina grundvalar. Vilket innebär att även mansrollen måste förändras. Och förändring gör ont. Det är därför du ryar och har dig nu - inget konstigt med det. Ser även den här typen av reklam som backlash/dödsryck. Hoppas på det i alla fall. Och glädjer mig åt alla vettiga män som skriver här - som klarar av att höja blicken och inte ta det personligt. För det är det inte. Men istället för den kollektiva defensiven som många fortfarande går på så efterlyser jag en kollektiv uppryckning. För våra framtida relationers skull!

    Gilla

  47. Ping: Diskrimineras män? | HEJ BLEKK!
  48. Ping: Visst vore det underbart att störta patriarkatet? | HEJ BLEKK!
  49. Ping: Jag drar nu | SusanneSSusanneS
  50. Ping: That Ford India Ad Isn’t As Unusual As You Might Think | Ukraine

Kommentera här:

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s